Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Saturday, July 20, 2013

pak cik teksi itu.. (3)

Assalamualaikum..

14/7/2013

AlhamduliLlah, 4 Ramadhan di bumi anbiya'..terasa angin barokah, lain benar rasa nyamannya..subhanaLlah..

balik kelas, membelek muka buku..air mata tumpah..

"(DERMA KILAT DIPERLUKAN ... MARI BANTU SAUDARA MUSLIM KITA)


Dilahir dalam keluarga Nimri, Keluarga dikenali di Jordan yang menjadikan Kristian sebagai agama turun temurun. Setelah 5 bulan niat menyahut seruan ilahi , akhirnya 2 syahadah , kalimah yang menjadi paksi oarang beriman diucap di depan pelajar melayu. Solat terus diajar, puasa dalam proses pembelajaraan. Semangat terhadap islam tulus dari hati kecil, tak perlu pendebatan yang panjang, menjadikan mereka yang melihat kelu terharu menusuk kalbu.

Bukan sekadar dihalau dari rumah , malah ditikam oleh ayah dan abang sendiri. Kehidupan semakin sukar apabila kaki kiri langsung lemah akibat 3 tikaman .Teduhan pokok menjadi rumah sementara, roti kosong sebagai juadah harian, taxi yang menjadi sumber rezeki ditarik majikan akibat tidak dapat meneruskan pekerjaan.
Dulu dikenali pemandu mesra kini muram ,hanya Tuhan sahaja mengetahui betapa beratnya ujian dihadapi. Namun , tenang dan redha dengan apa yang berlaku pada diri .

Kaki kiri perlu rawatan segera, temu janji pembedahan di King Abdullah University Hospital(KAUH) telah dibuat, 17-7-2013 menjadi titik penentuan samada diteruskan atau dibatal, JD XXX diperlukan segera agar kesakitan yang dialami mendapat rawatan. Hanya kasih tulus ikhlas dari ikhwah seislam mungkin boleh menjadi asbab hidayah dan semangat terhadapt golongan ini. Walaupun sedikit pun tidak diminta olehnya tapi ia inisiatif dari kami, untuk saudara baru kita yang dikasihi." [status seorang ikhwan]

Ramadhan ammu


dua hari sebelumnya, sudah mendapat pengkhabaran mengenai ammu..katanya, ammu sedang sendiri..benar-benar sendiri menyambut Ramadhan..berbuka hanya sekadar air kosong dan cebisan roti..AllahuRabbi..betapa dirinya masih punya maruah yang tinggi..tidak meminta walau dalam keadaan yang sebegitu rupa..

zahir dirinya nampak makin susut..namun siapa tahu, mungkin hatinya sedang berbunga bahagia dengan anugerah Islam dan iman dalam hati..

sungguh,Allah yang mengatur segala..hikmahnya,kami bersatu dalam menyalurkan bantuan..tangan demi tangan tak putus menghulurkan..moga segala sumbangan berada dalam perhitunganNya..doa kami kirim..benarlah,Muslim itu bersaudara..cantik benar tarbiyyah agama..

saat itu,ada satu kekaguman yang luar biasa buat ammu..manakan tidak..seakan kisah kedatangan Islam di bumi Arab diulang tayang kembali..kerana kalimah 'AHAD', Bilal diseksa, Sumayyah gugur sebagai syahidah, ramai yang dipulau, dibunuh dan dilakukan seperti barang mainan (tiada ayat yang mampu menggambarkan dahsyatnya suasana waktu itu)..

saudara-saudara di Syria, Palestin dan seluruh ceruk dunia yang ditindas juga sedang berjuang..biar nyawa berpisah dari jasad, asal tauhid dan keimanan dipertahankan..

sedang kita sekarang, lalai dengan permainan dunia yang melekakan..

malu.

sungguh.
malu.

AstaghfiruLlah 3x..
..................

bersambung..


bicara elya : people are dying for the Deen, yet what am i doing?AllahuRabbi..

3 coretan hati:

danial said...

T T .... .teruskan menulis ye sambungan kisah niii ...

ibu said...

sebak baca kisah ini

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

mohon doa utk semua saudara kita..mohon doa juga utk dikuatkan melakar kisah ammu ni..insyaAllah..