Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Sunday, July 14, 2013

pak cik teksi itu.. (1)

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

25/4/2012

pukul 10 lebih,selesai sembang santai bengkel penulisan malam tu..sekadar ta'aruf pada dunia penulisan secara umumnya..

"asifah (maaf), ana tak boleh tidur kut rumah nti malam ni..ada akak ajak tidur rumah dia..ana dah janji dengan akak tu dulu..asifah deh,insyaAllah malam esok k.. :) "

"ok lah..balik elok-elok..dah malam ni..insyaAllah esok kita jumpa lagi dekat bengkel penulisan tu..jangan lupa datang rumah ana dulu!gerak sama-sama k..jaga diri..."

"insyaAllah kheir,nanti naik teksi jugak..nti pun jagadiri..jumpa esok insyaAllah.."

perlahan muraqib mengikut langkah dari belakang..menuju ke jalan besar untuk menahan  teksi..

tersenyum ammu (pak cik) teksi memberhentikan teksinya..cepat-cepat kami masuk ke dalam teksi..masih panjang barisan kereta lain menunggu di belakang..

"ya ammu,insyaAllah ila ABC.."
"ABC,aiwah.." balas ammu..

sepi.

"entu muslim?" tanya ammu memecahkan kesunyian..
"na'am,ihna muslim.."

('kamu muslim?' 'ya,kami muslim')

"dah tahun berapa?"
"tahun 1.." pertanyaan dijawab muraqib..

"macam mana Ramadhan di sini?" tanya lagi ammu..

elya hanya senyap di belakang..lebih tepat, tersenyap..
'eh,kenapa tanya kami pulak?rakyat asing yang baru musafir menuntut ilmu..mesti ammu ni lagi tahu..'

"muslim ni bagus..kamu bagus.."
"alhamduliLlah,insyaAllah.."

"agama kami penipu!penipu!" suara ammu diangkat..

masing-masing kaget..agama siapa yang tipu ni?

"Islam bagus,Islam bagus..Tuhan hanya ada satu..mana mungkin Nabi Isa tu anak tuhan.."

suaranya mula reda..butir bicara itu membuatkan kami lebih faham..ammu itu rupanya Kristian..sepanjang jalan itu, asyik memuji-muji Islam..dan sepanjang perjalanan itu jugalah kami menutur doa buat ammu kepada Tuhan,moga hidayah kepadanya dicepatkan..

"insyaAllah,saya bercadang nak masuk Islam Ramadhan nanti.."


Bulan hampir mengambang menjadi saksi perancangan cinta dari Tuhan
terharu..semangat benar saat ammu itu menyatakan hasrat..terasa satu jiiwa suci sedang ingin kembali kepada fitrah insani..bertuhankan hanya kepada Ilahi..

bertambah lagi doa kami buat ammu itu..

sampai ke tempat yang dituju,ternampak akak sedang menunggu seberang jalan..bertemankan seseorang..kami keluar dari teksi..menghulur wang tambang..kemudian ammu pun menanyakan nombor si muraqib..selesai berbalas nombor,masing-masing pulang..

"assalamualaikum akak..maaf lambat sikit..huhu.."
"waalaikummussalam..owh,ok je..ni kawan awak teman akak..hehe.."

"akak,nak cerita ni..tadi terharu sangat naik teksi tu..pak cik tu cakap nak masuk Islam bulan puasa nanti..mohon doa dari akak dan sahabat-sahabat supaya dipercepatkan..takut-takut tak sempat sampai Ramadhan nanti.."
"oh,ye ke.."

............................

bersambung..


bicara elya : kisah benar..mohon doa sahabat-sahabat supaya ammu itu kuat..sekarang dalam ujian yang berat,kerana Allah tahu ammu itu kuat..insyaAllah..

0 coretan hati: