Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, July 16, 2013

pak cik teksi itu.. (2)

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

29/4/2013

"Allah lah yang merancang segala yang berlaku..Dia juga yang merancang untuk diadakan bengkel itu,mendaftarkan diriku untuk menuntut ilmu,dimulakan pada malam itu,habis pada waktu itu,dipilih teksi itu..bulan penuh menjadi saksi akan perancanganNya yang penuh cinta..

saat mengetahui lafaz syahadah terukir pada bicara ammu(pak cik teksi) itu,air mata mana yang tak tertumpah..hidayah Allah itu indah..manusia hanya wasilah..kepada Allah segalanya terserah..dan kini ammu memeluk Islam dengan takdir Ilah..alhamduliLlah.. :')

masih segar dalam ingatan seraut wajahnya yang benar-benar terpaut hatinya pada Islam..moga ditarik nyawanya dan kita semua dalam keadaan beriman..insyaAllah..

-berdoalah..hidayah itu milik Tuhan..yakinlah!bahawa Allah sentiasa merancang dengan penuh cinta..yang pasti membawa bahagia pada hamba2Nya..pasti!

subhanaLlah,alhamduliLlah,AllahuAkbar.. :) "


status elya malam itu..

______

sebelumnya,,

sedang berada dalam kelas, tiba-tiba teringatkan pak cik teksi itu..AllahuRabbi..terfikir,apa yang sedang dibuat,apa yang sedang bermain dalam jiwanya..lantas dicoret dalam buku catatan,

'pak cik,moga cepat-cepat bertemu hidayah ye.. :) '

entah,terasa hati begitu diusik dengan ammu itu..

selang 10 minit, muallim membuka cerita..perihal seorang ammu yang masuk Islam..datang dari keluarga yang kuat agama Kristiannya..yang bersungguh-sungguh belajar tentang solat..yang ingin dibimbing untuk mengenal siapa Penciptanya..yang dipermudahkan untuk menghafal alFatihah..

terharu, ammu itu mengucap kalimah mulia itu di hadapan muallim..bagi ammu, dia lebih selesa dengan bangsa lain..mungkin malu, atau ammu punya tiada tempat untuk mengadu dalam kalangan bangsanya sendiri..

bila dipanjangkan cerita oleh muallim, yakinlah elya..pak cik teksi itu..dialah yang sedang dikisahkan muallim..hati mana yang tak berbunga..Ummat Islam bertambah, selepas dilimpahkan hidayah..mengharapkan Ummah lebih gagah..sedang ammu, pernah hadir dalam hidup elya dengan perancangan Ilah..

"Siapa yang dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk (menerima) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki-Nya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia (sedang) mendaki ke langit......."
[Al-An'am : 125]

bersambung..

bicara elya : hati menangis..ujian untuk ammpu bertimpa-timpa..moga dipermudahkan urusannya dan setiap insan yang hadir untuk menolongnya..Allahumma Ameen..

2 coretan hati:

Normi Nieza said...

nice sharing

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

moga bertambah kekuatan untuk meningkatkan iman dan mempertahankan aqidah..