Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, July 2, 2013

jangan menyerah! :)

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

pernah rasa tak lemah semangat?
putus asa bila tiada siapa-siapa di sisi?
tertekan setiap waktu dan saat?
hingga kadang-kadang merasakan,'lebih baik aku mati!' ?

astaghfiruLlah..


"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?.." [alAnkabut : 2]

mana mungkin kita melihat sang rama-rama indah terbang bebas sana sini, andai dirinya tak kuat berjuang untuk keluar dari kepompong..
manakan terhasil berlian permata yang cantiknya bernilai jutaan, andai ia tak kuat menahan segala tekanan tanah keatasnya..

ya, kerana bersabar atas ujian itu akan menghasilkan sesuatu yang luar biasa indah..itulah ujian,tanda sayang dari Tuhan..benar,bibir mudah mengukir kata,jari laju menaip bicara..tapi yang sakit,perit dan pedih, hanya jiwa yang merasa..

namun yakinlah,Allah membeli jiwa kita dengan sesuatu yang lebih besar harganya..Syurga dan redhaNya..apa lagi yang kita mahu?sabar di dunia itu lebih ringan dari bersabar meghadap azabnya di akhirat sana..dan bukanlah sabar namanya andai ada batasan..kan? :)

bukan senang..
bukan senang..

tapi bila pergantungan kita betul-betul hanya pada Allah,insyaAllah ada jalan keluar..insyaAllah ada rasa tenang..mohonlah sesungguhnya dengan arRahman..

sungguh,kehidupan seorang pejuang itu takkan dihamparkan karpet merah..apatah lagi ada bunga-bunga mawar yang menghiasai diiringi anak-anak kecil yang comel-comel berlari..oh,jauh sekali..jauh..

kehidupan itu ada masam manisnya..pahit getirnya..ada orang diuji dengan ukhwah,ada yang dicaci dalam dakwah..ada yang bermasalah dalam keluarga mewah..tak kurang dengan ibu bapa yang sangat-sangat susah..sebagai pelajar,memang akan diuji dengan markah..dan 'abid,pasti teruji dengan mujahadah..

tanyalah siapa sahaja,pasti ada masalah yang sedang dihadapi..tapi apa yang membezakan, cara kita kendalikan cabaran dan ujian itu..

sabar dan syukur.

atau,

lemah dan tersungkur.

AllahuRabbi..

duhai sahabat sayang,jangan berhenti selagi kedua-dua kaki kita belum menjejak ke syurgawi..jangan!andai jatuh,tarik nafas sebantar,kumpul kekuatan dan terus pecut!ya,pecut dengan penuh pengharapan pada Allah bahwa kita akan sampai pada matlamat kita dengan jayanya..saat manis itu,saat yang sangat indah..yakinlah..

duhai pemuda dan bidadari yang dirindukan syurga, kalam cintanya berkata-kata,

"Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampailkanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar..” [Al-Baqarah : 155]

moga kitalah yang memperoleh khabar gembira itu..andai kita sabar..insyaAllah.. :')

bicara elya : jangan pernah menyerah..senyum dan terus berharap pada Ilah..insyaAllah.. :)

3 coretan hati:

Haryanie yusraa said...

inspiring words.. :)

Anonymous said...

Tq. Rasa semangat balik jiwa yg lara ni :)

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

haryanie,alhamduliLlah.. :)

anon,moga terus kuat semangat mendepani hari..insyaAllah..Allah kn ada.. ;)