Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Sunday, September 14, 2014

Ayahanda dan bonda, terima kasih. :')


"Mareng abah gi dengor ceramoh surau. Ustaz kabo tak rasa manis kejayaan kalau tak rasa kegagalan. Tak rasa nikmat kesenangan kalau tak lalui kesusahan.

Gitulah irah,
Macam orang puasa. Kalau makan sokmo, mana rasa nikmat orang berbuka puasa. Kenalah puasa. Baru tahu nikmat makan. Betul dop?"

Betul ayahanda ustz abdul latif.
Terima kasih. :')

Orangnya biasa-biasa.
Bukannya ustaz.
Bukannya imam mana-mana masjid atau surau.
Bukannya datang dari yang kenal apa itu dakwah dan tarbiyyah.

Tapi diri kenal alif ba ta dari beliau.
Kenal apa itu erti penat lelah mencari nafkah untuk keluarga dari beliau. Ulang alik kerja, perjalanan sahaja kadang-kadang lebih empat jam.

Merunduk hatinya untuk berlatih baca alQuran, tak segan bertanya pada si bongsu perempuannya. Walau taraf beliau adalah bapa. Hati mana yang tak jatuh cinta?

'Waktu-waktu gini, abah dah tak harap benda lain. Yang abah harap, nanti kalau abah dah takde anak-anak abah yang mandi dan solatkan abah. Yang tak putus doakan abah masa abah dekat sana.'

How can I forget this beautiful moment? :')

Beliaulah ustaz, imam dan ayah.

Dulu pernah je rasa cemburu. Sahabat-sahabat punya mak abah yang bertudung labuh dan berserban. Ajar anak-anak maksud jihad dan tadhiyyah. Semua adik beradik orang yang hebat agama dan dunia.

Itu dulu.
Dulu.

Tapi sekarang, si bongsu ummi dah faham. Mi dan abah dari kecik dah ajar irah dan anak-anak yang lain maksud 'jihad','tadhiyyah','mahabbah', walaupun tak direct.

And I,
Don't have any more words to say except alhamduliLlah for Allah have gifted me both of you. :')

Pada ayahanda dan bonda, biarlah orang nak kata apa. Yang penting kita sama-sama usaha. Untuk berkumpul satu keluarga di syurga.

Pengajaran penting dari mereka,
Kita tak pernah terlambat nak kenal Allah, tak pernah terlambat mengejar ilmu, tak pernah terlambat untuk beli tiket syurga, selagi kita bernyawa.

Tak pernah dear,
Tak pernah.

Kembalilah,
Tuhan sedang menunggu kita dengan penuh cinta.
Anda, doakanlah mereka. Doakanlah. Dan mintalah doa dari mereka. Doa yang terus tembus ke langit ke tujuh.

Tak kira apa rupa dan bagaimana mereka, jangan pernah bandingkan mereka. Mereka adalah wasilah anda menuju syurga. Atau mungkin saja anda yang menjadi jalan untuk mereka menemui Tuhan mereka, dan Tuhan kita.
AllahuRabbuna.

---
Diri,
Kuat semangat.
Kuat semangat.

Bicara elya : 
Tulus,
Shahirah Amalina,
13/9/14
Irbid.

    0 coretan hati: