Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, January 3, 2012

SAHABAT SAMPAI SYURGA

Di sini kisah kita bermula,
Menaut mahabbah indah tak terkira,
Ukhwah ini bagi mencari redha Yang Esa,
Menempuh segala peristiwa bersama-sama..

Sahabat,
Suatu ketika dahulu,
Mungkin kita ibarat kanak-kanak riang,
Mesra bergurau senda,
Saat manis dikongsi bersama..

Suatu ketika dahulu,
Kita mula memperoleh tarbiyyah,
Ta'aruf terhadap Cinta Tuhan Pemilik Jiwa,
Tazkirah di kelas menjadi amalan,
Mengisi hati yang sentiasa kegersangan,
Didikan dari guru,ikhwan akhowat tersayang..

Sahabat,
Kini kita masih bersama,
Mungkin jua Akan terpisah akhirnya,
Namun itu bukan erti perpisahan yang sebenarnya,
Kerana hati dan jiwa,
Masih terikat dengan nama Yang Kuasa..

Kini kita kian matang,
Mendepani ranjau duri dalam kehidupan,
Tanda kasih dan sayang dari Tuhan,
Mula bisa melakar rasa,
Mengerti makna ukhwah yang terbina,
Moga rabitah ini akan terus subur berbunga..

Sahabat,
Andai ada khilaf yang menoreh jiwa,
Kata yang menusuk di hati yang terluka,
Cara yang tak kena pada rasa,
Bukankah kemaafan itu cara yang terbaik buat kita,
Bagi membersihkan segala prasangka..

Sahabat,
Takkan pernah terbunggar segala memoir,
Tetap tersemat di sanubari yang paling dalam,
Kerana di mana lagi kita akan cari ganti,
Segala kenangan di bumi waqafan tercinta..

SHAMS yang akan terus menjadi pewaris mujahid terbilang!biizniLlah..

bicara elya : bakal merindui SHAMS sgttt!jazakumuLlahukhairan ats segala kenangan suka duka kita bersama-sama..ukhwahfiLlah! :)

3 coretan hati:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sebermula kita adalah dialam Ruh dimana kita berbai`ah dgn Allah SWT dan meminta turun ke bumi. Surah Al`Araaf:172 وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi".

Perkara asas pegangan dlm perjalanan kita dari Alam Ruh via Alam rahim ibu via alam Dunia via Alam Barzakh dan Alam Akhirat adalah dalam petunjuk Allah SWT. Surah AlBaqarah:38 فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ Adapun ia pasti datang kepada kamu petunjukKu ((melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka).
Dalam proses kembara, terutamanya alam dunia, pasti akan menemui keluarga, rakan2, psgn hidup sebagai suami-isteri, masyarakat dsb. Namun semuanya mesti seiring dgn perintah dlm AlQuran. Kita akan berhadapan dgn konflik keluarga, rakan2, suami/isteri, masyarakat yang mana mungkin mempengaruhi kita. Disinilah terletak pemilihan dimana kita bertanggung-jawab diatas apa yang kita lakukan walaupun kita memberi pelbagai alasan. Surah AlQiyammah:14-15 بَلِ الْإِنسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ ﴿١٤﴾ وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ Bahkan manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri. 15.Walaupun ia memberikan alasan-alasannya (untuk membela diri).
Maka disinilah terletak kata2 yang pernah diucaokan oleh Allah SWT semasa dialam ruh melalui sambungan Surah Al`Araaf:172 أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ ﴿١٧٢﴾ أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ ۖ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". 173. Atau supaya kamu tidak mengatakan:" Sesungguhnya ibu bapa kamilah yang melakukan syirik dahulu sedang kami ialah keturunan (mereka) yang datang kemudian daripada mereka. Oleh itu, patutkah Engkau (wahai Tuhan kami) hendak membinasakan kami disebabkan perbuatan orang-orang yang sesat itu?"

Jadi tidaklah kira dimana wadah sekalipun kita bertapak atau belajar, kita akan menghadapi situasi yang hampir sama. Apa yang penting, kita akan menemui Allah SWT dgn segala2 rekod tertulis disebelah kiri dan kanan kita. Wallahualam.

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

Waalaikummussalam..btul3..in every steps,Allah with us..tp elya brsyukur krn Dia meletakkn dri dlm shams..His plans are the best right?sebab di bumi waqafan tulah tempt hambaNya yg hina ini lbh mgnl Rabbi..alhamduliLlah..Dan Dia Maha Mangetahui ap yg terbaik utk hamba-hambaNya.. :)

Anonymous said...

Salam...
maaf,skdr nk btol kan pic yg atas tu,yg berkaitan surah al-Furqan tu...actually tu adalah dr ayat surah Ali-Imran...tme kasih..:-)