Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Wednesday, January 4, 2012

kisah 5 ringgit..

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

sihat hari ni?iman dan hati pulak segar?harap-harapnya dalam pemeliharaan Allah sentiasa..amin..

erm,bagi anda semua,apa makna 5 ringgit?mungkin pagi2 boleh guna 5 ringgit untuk beli nasi minyak dan kuih sikit2..untuk pelajar sekolah menengah yang balik lewat..5 ringgit pun kadang-kadang tak cukup..

buka sekolah ni,ummi ada cerita..moga jadi ibrah buat kita semua..katanya,macam biasalah..awal2,semua kumpul dekat dataran..ada perhimpunan..lepas tu ada buat spot-check..sekolah rendah pun ada..rindu pulak zaman2 tu..hehe..

balik pada cerita,guru dekat sekolah ummi tariklah 2 orang adik-beradik ni..rambut,AllahuAkbar..macam tak potong2 sejak cuti..yang pasti,muslimin lah..kalau muslimat,tak jadi cerita pulak..

lepas tu cg tanyalah dua2 orang..dalam loghat terengganu..

"bakpe dok potong rambut tuh?lame doh kang cuti."

"bukang saloh kiteorang..ayah tadop duit nak bagi wak gunting rambut..",si adik yang berumur 10 tahun menjawab..sang abang berumur 12 tahun,senyap je..

"ye ke ni?doh biasa gunting rambut berape riya?"

"5 riya cg".......sunyi...

"ambik ni 5 riya..abang se,adik se..balik karang gi potong hok kemas skali..esok nak tengok hensem2 blake..",Allah mendetikkan hati seorang cg utk sumbang rm10..


---
esoknya(yakni hari ni),dua2 mari dalam keadaan rambut yang dah terurus rapi..alhamduliLlah..dan si bidadara2 kecil tu pun gembira..

elya yang dengar cerita ni jadi sebak..kadang-kadang,kita tak terfikirpun yang masih ada insan-insan sekeliling kita yang serba kekurangan..5 ringgit?5 ringgit je pun..mungkin ada yang berfikiran macam tu..ummi cerita,memang keluarganya susah..buku pun sumbangan sekolah..

AllahuRabbi..tak terasa pun kalau kita hilang 5 ringgit tu..tapi bagi sesetengah insan,5ringgit tu boleh jadi segalanya..jadi wahai manusia yang sentiasa dilimpah ruahkan dengan rezeki yang murah,BERSYUKURLAH!ucapkan alhamduliLlah..dan bantulah yang susah..insyaAllah,hidup sentiasa barokah..

waLlahua'lam..

bicara elya : dalam hal dunia,pandanglah yang lebih rendah dari kita..dalam hal akhirat,lihat yang lebih tinggi amalannya..baru hidup berkat..insyaAllah..moga dapat ibrah.. :)

2 coretan hati:

aimie amalina said...

T____T
betol..
kalau kita tgk nilai 5 hengget sekarang tu dah macam tak de hal..tapi orang lain...hmm

bersyukurlah kan dgn segala apa yg ada.. :)

selamat kenalan :))

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

Harapnya di bibir kte snts mgukir alhamduliLlah kn ukht..insyaAllah..Salam ukhwahfiLlah jge.. :)