Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, December 20, 2011

puasa CINTA..

Islam itu datang bukan untuk membunuh fitrah,tapi menyediakan jalan untuk menyalurkan cinta secara bermaruah.. :)


Assalamualaikum wa salam mahabbah..

puasa cinta?AllahuRabbi..besar persoalan ni..namun atas dasar ingin berkongsi rasa,topik ni macam perlu je dikupas..

erm,ramai antara kita yang tahu maksud puasa bukan..alah..yang kita duk hafal siang malam untuk lulus ujian KAFA tu..puasa : menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari disertakan dengan niat..

bagaimana pula kita ingin intrepitasikan puasa kita x makan dgn puasa CINTA?
puasa cinta adalah menahan diri daripada melakukan sebarang perkara yang boleh mendekatkan kita dengan zina dari kita bergelar baligh hingga terlafaznya akad nikah yang menghalalkan hubungan kita dengan suami/isteri..disertakan dengan niat menjaga batas-batas tersebut kerana Allah.. :)

bayangkan kita berpuasa Ramadhan atau puasa sunat dll..bukan ke kita rasa nikmat yang bukan kepalang apabila berbuka puasa dengan pelbagai juadah yang disediakan di atas meja..dan tujuan puasa juga adalah sebagai satu medan tarbiyyah buat kita memperoleh sijil taqwa..

begitu juga puasa cinta..indah!indah saat kita 'berbuka' puasa cinta tatkala Allah sediakan jalan perkahwinan bagi menghalalkan apa yang tak boleh kita lakukan sebelumnya..Islam itu sempurna dari segenap sudut perkara..tidakkah kita ingin turut merasai nikmat itu?di samping memperoleh sijil kebahagiaan hingga ke syurga?



ada yang memberi alasan :

'macam mana nak kenal dia sesuai atau tak buat kita kalau x bercinta dulu dengan dia?nanti x serasi bersama pulak..'

ramai yang bimbang tak serasi sikap,tapi tak bimbang tak serasi syariat..ini yang bahaya..insyaAllah,apabila dah ada barokah dalam rumah tangga,segala ketidak serasian itu akan menjadi pemanis..saling melengkapi..

em,rasanya mungkin elya kurang sesuai bebicara soal ini..

"baru habis spm dah ada hati nak cakap pasal ni..belajar lah dulu memasak tu!kan nak jadi zaujah solehah.."

jadi elya sediakan satu video..sebagai menjawab persoalan2 yang mungkin elya tak boleh jawab..apatah lagi yang berbicara itu adalah pasangan zauj dan zaujah yang telah pun merasakan nikmat bercinta selepas kahwin..ya!mereka lebih layak..moga Allah redha dan memelihara diri kita daripada tertipu dengan cinta dunia yang maha memanipulasi pada akhir zaman ini.. :)


bicara elya : jangan biarkan fitrah menjadi fitnah..namun bentuklah fitrah itu berlandaskan syariat agar mampu beroleh barokah..

7 coretan hati:

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

jadi sama-samalah kita bermujahadah dan sabar menahan diri sebelum tibanya detik 'berbuka' itu..jaga iman di dalam hati! :)

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...
This comment has been removed by the author.
penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...
This comment has been removed by the author.
penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...
This comment has been removed by the author.
penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...
This comment has been removed by the author.
penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...
This comment has been removed by the author.
penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...
This comment has been removed by the author.