Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Thursday, February 18, 2010

Kisah balang kaca...

Seorang pensyarah di Kolej Safir yang bernama Dr. Izwan kelihatan sudah bersedia memulakan kelas falsafah beliau. Suasana di dewan kuliah sunyi sepi dan para pelajar nampaknya sudah bersedia mendengar syarahan daripada Dr. Izwan.

Kelihatan di ats meja Dr. Izwan trdapt sebuah balang kaca yang besar & secawan air kopi yg sgguh harum aromanya.Tanpa berkata apa-apa, Dr. Izwan meletakkan beberapa biji bola golf ke dalam balang kaca tersebut sehingga penuh. Kemudian,Dr. Izwan bertanya,"Wahai para pelajarku,adakah balang kaca ini sudah penuh?". Para pelajarnya menjawab,"Ya, balang kaca itu sudah penuh".

Kemudian, Dr Izwan memasukkan beberapa biji manik ke dalam balang tersebut dan menggoncangkannya. Manik-manik tersebut mengisi ruang-ruang kosong di celah-celah bola golf di dalam balang tersebut. Dr. Izwan bertanya lagi,"Wahai para pelajarku, adakah balang kaca ini sudah penuh?". "Ya", jawab para pelajarnya.

Kemudian, Dr. Izwan mengisi pula balang tersebut dengan pasir pula. Dengan mudah pasir-pasir tersebut mengisi ruang-ruang yang masih ada di dalam balang kaca tersebut. Dr. Izwan tanpa segan silu bertanya lagi,, "Wahai para pelajarku, adakah balang kaca ini sudah penuh?". "Ya", jawab para pelajarnya yang nampaknya agak keliru dan terasa seperti diperbodohkan.

Kemudian, dengan yakin Dr. Izwan mengisi balang kaca tersebut dengan air kopinya. Kedengaran suara seperti orang ketawa kecil. Suasana di dalam dewan kuliah mula hingar-bingar seketika. Dr. Izwan sambil tersenyum sinis bertanya,"Adakah balang kaca ini sudah penuh?. Para pelajarnya menjawab, "Ya, sudah penuh".

Seorang pelajar Dr. Izwan mengangkat tangan sambil bangun dan bertanya,"Kenapakah Dr. Izwan berbuat demikian?". "Baiklah saya akan terangkan sebabnya... balang kaca ini melambangkan kehidupan kita semua. Bola golf itu pula melambang perkara-perkara yang paling penting yang perlu diisi ke dalam kehidupan kamu seperti agama kamu, amal ibadah, pelajaran, ibubapa, keluarga dan sekiranya tiada perkara lain pun kehidupan kamu tetap juga penuh. Manik-manik kecil itu pula umpama perkara-perkara keperluan kamu seperti rumah, kereta, pangkat dan sebagainya. Begitu juga pasir tersebut melambangkan perkara-perkara kecil yang lain dalam kehidupan kamu", jawab Dr. Izwan dengan yakin dan gayanya yang tersendiri.

"Cuba kamu bayangkan jika balang kaca tersebut diisi bermula dengan pasir, sudah tentu ruang untuk bola golf dan manik amat terbatas. Begitulah juga kehidupan, jika kita hanya menghabiskan tenaga dan masa hanya kepada perkara kecil dan remeh... pasti dan pasti kita tiada lagi ruang masa dan tenaga untuk perkara-perkara yang penting dan bermanfaat", Dr. Izwan menyambung.

Tiba-tiba seorang pelajarnya bertanya, "Habis... air kopi tu melambang apa pula?". Sambil tersenyum Dr. Izwan menjawab, "Walau sesibuk mana pun kamu semua, ketahuilah bahawa kamu masih lagi punya waktu untuk minum secawan kopi bersama ibubapamu.

Wahai kawan-kawanku sekalian... jika kamu berasa kehidupan ini terlalu banyak perkara yang perlu diuruskan sehingga anda merasakan masa selama 24 jam itu tidak cukup... sebenarnya anda silap! Berfikirlah dengan akal berpandukan Iman di dalam hati... tentukan yang mana satukah prioriti.fahamilah sedalam-dalamnya tafsiran surah Al-'Asr!!!(sumber-iluvislam)

~sama2lah kita menghayati detik2 hidup yg hanya seketika..krn kita tdk mahu hanya mengumpul bekal utk hari ini,tapi bekal buat mengecap kebahagiaan hakiki di sana..wahai saudara2ku yg disygi liLlah,,mmg realiti khidupan itu dipenuhi pancaroba dan mehnah2 yg sbnarnya menebalkan iman kita..kita bkn sekadar ingin lulus peperiksaan akademik semata-mata..yg mnjadi ujian sebenar bg kita adalah godaan dunia..tidak mahukah kita lulus dgn cmerlang dlm ujian trsebut??

dan kadang2 hati turut merungut..dirasakan beban menggunung di bahu..hakikatnya ia cuba mlpskan amanah Allah..amanah khusus utk makhlukNya yg brgelar manusia yg snts lupa..prcyalah,hidup ini x lama..sekadar antara azan(bila dilahirkan) dan waktu solat(bila meninggal dunia)..utamakan yang lebih utama yakni ad-deen kita..krn tidak ada sebab lain manusia itu diciptakan melainkan menjadi abdu kpd Yang Esa..hiduplah dalam jemaah wahai sahabat,krn jika sndirian tidak kuat utk kita yg brgelar insan lmh lg hina ini utk mmpertahankan keimanan kita apatah lagi membenteng ketakwaan..

AstarfiruLlah 3x..moga kita tergolong dalam golongan yg saling mencintai kerana Allah dan memperoleh keampunanNya..ya Allah,hiasilah diri kami dgn akhlak terpuji dan sentiasalah berada di sisi kami menuntun kami di atas sirat yg betul..benihkanlah perasaan ikhlas dlm jiwa kami dalam beribadah kpdMu..bkn mgharapkan pujian dan pangkat duniawi,tetapi cinta tulus abadi dari Ilahi..Amin,,amin,,amin Ya Rabbal Alamin...

*org yg paling gagah bukanlah terletak pd fizikalnya yg kuat,tapi bagaimana dia mengawal marahnya..

0 coretan hati: