Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Monday, August 22, 2011

heartbreaking...


-tumblr(wardatuljannah)

betteroffthiswaay:

Yes. Those babies are lying on concrete.

Yes. That bottle is empty.
...
Yes. Those are mosquitoes and flies swarming their little bodies.

Yes. This is the condition of Pakistan at the moment.

A couple of weeks have gone by since the floods in Pakistan have flowed and the number of people affected by this is staggering and record breaking.

Over 20 MILLION PEOPLE.

That is MORE THAN THE COMBINED TOTAL of the 2004 Tsunami, the 2005 Kashmir earthquake, the 2010 Haiti earthquake, and the American Katrina disaster.

bicara elya : Ya Allah!dan tiadalah nikmatMu yang dapat kami dustakan...~

2 coretan hati:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Manusia dan kemanusiaan. Sebagai manusia, memanglah kita mempunya1 perasaan dan simpati tanpa mengira bangsa dsb. Tetapi apabila kita menyebut tentang `kemanusiaan`, ia menyentuh tentang hubungan kita dengan Allah SWT dan kerahimanNya. Surah AnNisa:1وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَ‌ۚ dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturahim) kaum kerabat`.
Banyak perkara yang baik di dunia ni pada pandangan mata manusia tetapi tidak semestinya baik dari segi Islam. Biarlah kita buat sesuatu yang baik yang ada hubungan وَٱلۡأَرۡحَامَ dengan Allah SWT. Islam adalah sistem yang teratur. Kalau kita hendak tolong pun pastikan dia menolong dirinya terlebih dahulu dgn mengubah cara hidup kearah Islam. Kdg2 pengemis, pelacur, perompak dsb pun apabila kita berikan pekerjaan halal kpdnya pun, ia akan kembali kpd pekerjaan asalnya apabila ia rasa lebih selesa ! Adakah org mcm ini kita nak beri lagi kemudahan pada mrk. Setiap yang kita belanjakan pasti akan ditanya nanti diakhirat.Surah AnNisa:5وَلَا تُؤۡتُواْ ٱلسُّفَهَآءَ أَمۡوَٲلَكُمُ ٱلَّتِى جَعَلَ ٱللَّهُ لَكُمۡ قِيَـٰمً۬ا Dan janganlah kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya [6], harta [mereka yang ada dalam kekuasaanmu] yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan.
Surah AtTakasur:8ثُمَّ لَتُسۡـَٔلُنَّ يَوۡمَٮِٕذٍ عَنِ ٱلنَّعِيمِ Kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang keni’matan yang diperolehi`

Suatu ketika dahulu, apabila bumi Afrika menerima syiar Islam, Allah SWT telah melimpah-ruahkan rezeki dgn bumi yang subur, cukup drn padan ragut utk sistem ternakan haiwan. Begitu juga dgn segala hasil mahsul bumi yang menjadikan mereka bumi yang terkaya dgn mineral galian. Surah AlMaidah:66 Dan kalau mereka bersungguh-sungguh menegakkan (menjalankan perintah-perintah Allah dalam) Taurat dan Injil dan apa yang diturunkan kepada mereka dari Tuhan mereka (Al-Quran), nescaya mereka akan makan (yang mewah) dari atas mereka (langit) dan dari bawah kaki mereka (bumi).
Tetapi bagi mrk yang telah terbukti atas keimanan dlm persaudaraan Islam seperti kaum Ansar dan kaum Muhajirin, masyaAllah (tak terikut oleh masyarakat Melayuwiyah) ada yang sanggup ceraikan salah seorang isteri mrk lalu diberikan pada kaum Muhajirin. Begitulah erat persaudaraan sehingga Allah SWT memuji para sahabat dlm Surah Mujadilah:22 لَّا تَجِدُ قَوۡمً۬ا يُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ يُوَآدُّونَ مَنۡ حَآدَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ وَلَوۡ ڪَانُوٓاْ ءَابَآءَهُمۡ أَوۡ أَبۡنَآءَهُمۡ أَوۡ إِخۡوَٲنَهُمۡ أَوۡ عَشِيرَتَہُمۡ‌ۚ Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka atau saudara-saudara mereka ataupun keluarga mereka. Wallahualam.
Wallahualam.

Anonymous said...

salam..

sungguh tersentuh pc..;(