Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Sunday, May 6, 2012

praktikal sujud syukur..

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

baru terkejut dari lena yang panjang oleh taujihad yang menyengat..terasa terlalu mikro jasa pada agama..sungguhlah ilmu itu sentiasa perlu digali..agar tak kontang dalam menempuh hari-hari..maafkan ya..kerana sudah lama tidak bertinta,atas alasan yang tidak seberapa..astarfiruLlah..

erm,sering saja kita dengar perihal sujud syukur kan..jom kita tambah ilmu sikit!insyaAllah.. :)


Tujuan

Sujud syukur termasuk petunjuk Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam dan para shahabatnya ketika mendapatkan nikmat yang baru (nikmat yang sangat besar dari nikmat yang lain) atau ketika tercegah dari musibah/adzab yang besar.
Hal ini dijelaskan oleh Ibnul Qayim dalam Zadul Ma’ad 1/270 dan Syaikh Abdurrahman Ali Bassam dalam Taudlihul Ahkam 2/140 dan lain-lain.

Ertinya : “Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam apabila datang kepadanya berita yang menggembirakannya, beliau tersungkur sujud kepada Allah.
(HR. Ahmad dalam Musnad-nya 7/20477, Abu Dawud 2774, Tirmidzi, dan Ibnu Majah dalam Al Iqamah, Abdul Qadir Irfan menyatakan bahwa sanadnya shahih. Dihasankan pula oleh Syaikh Al Albani)

Cara

Sujud syukur sama seperti sujud tilawah di luar solat. Sebahagian ulama berpandangan sujud syukur perlu kepada wudhu manakala sebahagian yang lain berpendapat tidak perlu kepada wudhu. al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-’Uthaimin memilih pendapat yang mengatakan tidak disyaratkan mesti dalam keadaan berwudhu.
Dilakukan dengan cara bertakbir kemudian turun sujud. Dia boleh membaca di dalam sujudnya mana-mana bacaan sujud biasa seperti:

سُبْحَانَ رَبِّيَ الأعْلى
atau:
اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ ، وَبِكَ آمَنْتُ ، وَلَكَ أَسْلَمْتُ ، سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَصَوَّرَهُ ، وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ ، تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Kemudian jika dia mahu dia boleh berdoa dengan sebarang doa yang bersesuaian dengannya. Setelah itu dia mengangkat kepalanya tanpa perlu takbir dan salam.

Ibn Qudamah di dalam al-Mughni berkata: “Sifat sujud syukur pada perbuatan dan hukum-hakam dan syaratnya sama seperti sujud tilawah.” (2/372). Katanya lagi: “Dan dibaca pada sujud syukur apa yang dibaca dalam sujud ketika solat.” (2/362)


Praktikal

jadi elya nak galakkanlah supaya kita sama-sama praktikkan sujud syukur ni..ustz kata,

"kan come kalau boleh buat sujud syukur setiap hari..sekali sehari jadi doh..lepas solat isya' ke..sebab posisi masa tu pun dah mengadap kiblat..ada wudhu' lagi.."
insyaAllah,kita mujahadah deh..bukan mudah nak jadi hamba yang bersyukur ni..bahkan udara yang menjadikan kita masih bernafas pun kita kena syukuri,apatah nikmat anugerah lain yang tak terhingga..moga Allah redha..alhamduliLlah.. :)

dan sujudku penuh cinta,
mengharap penuh rasa pada Yang Esa,
mensyukuri nikmat yang tidak terhinggaa,
dan akhirnya,hanya redha yang ku pinta...


Al-Mukminun [78] Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati untuk kamu bersyukur; tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.

bicara elya : jom jadi golongan yang sedikit!insyaAllah.. :)

2 coretan hati:

Akh Joko said...

Subhaanaloh...

~Budak Merah~ said...

sujud syukur perlu tutup aurat x?
maksud sy, bertudung. Cth, dlm umah dpt tawu ape2, lps tu nak bt sujud syukur....