Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Wednesday, May 9, 2012

.::doa SEMASA wudhu'::.

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

sahabat2,harapnya dalam lindungan Ilahi semuanya..insyaAllah.. :)

hari ni dah berapa kali istighfar?dah cukup 70?kalau belum,kita sama-sama tambah..kalau dah,alhamduliLlah..'top up' lagi banyak,lagi bagus..malu lah kan..Nabi yang maksum pun mohon ampunan..apatah lagi insan yang lemah macam kita..astarfiruLlah..


hari ni insyaAllah nak kongsi doa atau niat sewaktu kita laksanakan basuhan anggota wudhu'..taklah air wudhu' kita mengalir macam tu je kan..membazir

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, putihkanlah  mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".


yang penting,ambik wudhu' sempurna semampu mungkin..sebab :

Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa yang mengambil wudhuk dengan baik,dosa-dosanya keluar dari badannya sehingga keluar dari bawah jari-jarinya.” (Hadis Riwayat Muslim(361))
dan bacalah jugak doa selepas ambik wudhu'.. :)

Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa yang mengambil wudhuk dengan baik kemudian dia berkata,Asyhadu al laa ilaaha illAllah wahdahu laa syarikalah, wa asyhadu anna Muhammadan ‘Abdahu wa rasulluh, Allah hummaj ‘alni minat tawwaabin, waj’alni minal mutatohhiriin (maksudnya:Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah satu(Tuhan) saja tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Nya.Allah jadikanlah aku dari kalangan orang yang banyak bertaubat dan jadikanlah aku dari kalangan orang yang menyucikan diri), akan dibuka untuknya kesemua lapan pintu-pintu syurga agar dia memasukinya dari mana dia suka. (Hadis Riwayat Al-Tarmizi(50);Sahih:Sahih Al-Tarmizi(55) dan Al-Nasai(148);Sahih:Sahih Al-Nasai(148))

*kalau boleh,cari doa ni yang dalam bahasa Arab deh..takut kalau baca ikut tulisan rumi,jadi lain makhraj..takut2 lari makna..moga bermanfaat.. ^^

bicara elya : solat yang khusyu' itu bermula dengan pengambilan wudhu' yang khusyu'.. :)

3 coretan hati:

Nani Neijie said...

waahhh....perkongsian yang bagus..memang lama dah cari ni :D..thanks share

Khalifah Fiisabilillah said...

Alhamdulillah..doa2 dlm brwudhu ney bnyk.. adapun yg ana pnah trbaca doanya spt.:

1)ketika mbasuh tangan
Maha suci Allah yg mnjdikan air ini suci dan bersih

2) ketika mbasuh mulut
ya Allah berilah aq minum air telaga kautsar Nabi Muhammad yg mnyebabkanku tdk dahaga buat slama2nya

3) ktika mbasuh hidung
ya Allah jgnlah Egkau mghalangi hidungku dri mghidu baw nikmat syurga-Mu

4) ktika mbasuh muka
Putihkanlah ya ALlah wajahku pd hari tiap2 wajah mnjadi putih dan hitam

setrusnya doa2nya sama spt yg enti kgsikan.. :)

Ijajumat Ija said...

wah...cantik ngan isi.. masya Allah..