Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Wednesday, November 24, 2010

sms berantai?macam mana nak buat??

Assalamualaikum wa salam mahabbah ila semua saudara tersayang..
kaifahalukum?wa kaifa imanukum?

mge iman kita juga sesejahtera jasmani kita,insyaAllah..

surat berantai?sms berantai?
mungkin dah ramai yang kena,atau dah ramai yang mengupas soal ni..

".......Ini amanah..sebarkan kepada 7 orang.atau esok anda akan ditimpa bahaya..."
pernah kan terima maklumat sebegini.hurmm.kemudian timbul rasa serba salah,
'kena forward ni,kekg kene bnde2 esok,ssh lak..'

'tp tgh x de kredit ni..isyh..kena malapetaka kang..mmmmm...'

niat dah jadi tak ikhlas.maklumat yang sepatutnya menjadi brmanfaat bagi sesama insan sudah menjadi mesej ugutan..bukan maklumat yang disampaikan mengetuk pintu hati,tapi 'amanah' yg menggegarkan jiwa..soalan ; siapa autoriti yg nak bg kita bencana,Allah atau mesej tu?

kepada ukhti anis yg disayangi liLlah,kak pun tak berapa arif soal ni..tapi pernah tanya kat ustzh Ramlah..masa tu heboh pasal wasiat Nabi pada penjaga kubur baginda.bagi sesiapa yg dapat emel tu,akan ditimpa bala..

menurut ustzh Ramlah(tetibe rase cam trlampau skema post hri ni..=>),perkara tu memang bagus untuk disebarkan..btul lah..kan wasiat Nabi,pesan buat perkara elok2..tapi dah salah guna..sebab takut ayat akhir emel tu,kita sebar lepas tu rasa lepas tanggungan..walhal isi yang diberi kita langsung tak ambil sebab bagi kita,mainpoint emel tu nak suruh kita SEBARKAN..
kadang2 menyusahkan atau memberatkan orang lain..tapi afdhal lah disebarkan..tengok cara kat bawah deh..

Ya Allah..memang Rasul pun ada bersabda,sampaikanlah daripadaku walau satu ayat..tapi takder pulak kan sambungan lepas tu,kalau tak esok,lusa atau 7 hari lg,kita akan kehilangan orang tersayang..hurm...jd kak nak buat kesimpulan macam ni k syg,kalau rasa masih keliru,tanya kepada yang lebih arif k.. :

>bila terima emel/sms berantai macam ni..tapi isi dia menginsafkan atau memberi manfaat,ikhlaskan niat nak sebar..

>padam bhgn amanah atau ditimpa bala dll..

>gntikan kepada-'harap disebarkan..smg menjadi pengajaran/tazkirah hari ni,sebarkan../'

sepatutnya,perkara yang baik-baik memang patut disebarkan..bukankah kita hidup untuk saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran?silap cara sebenarnya kalau kita nak sebaran maklumat menggunakan cara tu..apatah lagi ada yang siap bersumpah dengan nama Allah..hukum?kak tak berani nak jawab..tapi moga2 diambil iktibar akan mesej tu dan IkhlAslah dalam menyebarkan perkara yang baik..

jangan takut,jangan resah,jangan bimbang..selagi yang kita buat tu tak lari dari syariat,insyaAllah Allah bantu kita..takdir Allah,tiada siapa yang tahu..penuh dengan 1001 rahsia..jika ditimpa bahaya,bersyukurlah tanda kafarahnya dosa kita..ok anis sayang,asifah kalau kak sherah x jawab dengan baik..boleh ambil sikitpun jadilah..ukht,jgn biarkan dirimu diselubungi,misteri..........=)

bicara elya : teruslah menuntut ilmu..kerana di situ akan ditemui cahaya yang dicari..salam mujahadah!!
segala pandangan atau pendapat amat dialu-alukan..=)

0 coretan hati: