Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Friday, November 19, 2010

tanah yang mesti dipijak..


Suatu hari seekor keldai milik seorang petani jatuh ke dalam perigi. Haiwan itu menangis dengan memilukan selama berjam-jam, sementara si petani memikirkan apa yang harus dilakukannya. Akhirnya, dia memutuskan bahawa haiwan itu sudah tua dan perigi itu juga perlu ditimbun, ditutup kerana berbahaya. Jadi tidak berguna untuk menolong keldai tersebut.

Akhirnya, dia mengajak tetangga-tetangganya untuk datang membantunya. Mereka membawa penyeduk tanah dan mulai menyeduk tanah ke dalam perigi. Pada mulanya, ketika si keldai menyedari apa yang sedang terjadi, ia menangis penuh kengerian. Tetapi kemudian, semua orang takjub dan kepelikan, kerana si keldai menjadi diam.

Setelah terasa agak banyak tanah yang ditimbus kedalam perigi, si petani melihat ke dalam perigi dan tercengang kerana apa yang dilihatnya. Walaupun punggungnya terus ditimpa oleh bertubi-tubi tanah dan kotoran, si keldai melakukan sesuatu yang menakjubkan. Ia menggoncang-goncangkan badannya agar tanah yang menimpa punggungnya turun ke bawah, lalu menaiki tanah itu.

Sementara itu, tetangga-tetangga si petani terus menimpakan tanah kotor ke atas punggung hewan itu, si keldai terus juga menggoncangkan badannya dan melangkah naik. Apabila sampai pada satu ketika, semua orang terpesona, si keldai meloncati tepi perigi dan melarikan diri! Bebas daripada mati tertimbus...

Melayari kehidupan, saban hari, kehidupan menimpa, menimbus dan menghempap kita dengan pelbagai “kotoran” kesusahan dan masalah. Hadapilah “perigi” kehidupan dengan menggoncangkan kotoran masalah dengan apa yang Allah kurniakan pada diri kita sendiri (fikiran dan hati) dan melangkah naik dari “perigi” dengan menggunakan keistimewaan tersebut sebagai “pijakan” kearah yang lebih baik.

Moga-moga kita dapat keluar dari "perigi" yang dalam dengan terus berjuang dan jangan pernah menyerah!
bicara elya : dicopy dari seorang ikhwan..mge boleh diambil pengajarannya..salam perjuangan!

0 coretan hati: