Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Thursday, August 30, 2012

'kau ada?!'

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

Lebih kurang 2 minggu lebih dah meninggalkan INTEC..erm,banyak kenangan,pengalaman yang tak terkata nilainya..mengajar erti sebuah kehidupan..membuka mata kepada dunia luar..itu baru di INTEC,masih jauh perjalanan untuk kembara mencari setitis ilmu dari selautan ilmuNya..

banyak yang ingin dikongsi..tapi ada satu ayat yang betul-betul sentap sampai sekarang..'kau ada?!'

alkisah...thoyyib..........*perlu ke permulaan macam ni? ;)


dalam kelas Introduction to Islamic Medicine yang dikendalikan oleh ustzh Wan Noorliza yang dirindui liLlah,kami belajarlah apa yang patut..pasal rukhsah,maqasid syari'ah,fiqh dalam perubatan dll..

tetibe ada satu part tu ustzh cakap :

'ha!awak jangan main-main dengan orang gila..jangan pandang rendah..dia boleh kata dekat awak macam ni, "gila-gila aku pun,aku ada jaminan masuk syurga,kau ada?!"' *dengan intonasi yang sangat menusuk qalbu

tamat sudah alkisah..

tak tersentap bila cakap macam tu?AllahuAllah..masa tu jugak rasanya nak menangis..terasa sangatt hina di mata Allah..apatah lagi dengan amalan yang sikit ni..agak-agak,apalah nanti nak bawa hadapan Allah nanti..malu pada si dia yang gila..

jadi,ada dua ibrah yang nak kongsi dekat sini..kalau boleh,ciptalah 1001 ibrah yang lain..moga bermanfaat..

1)  jangan pernah sekali-kali pun pandang rendah pada orang lain..
kadang-kadang,1 keburukan yang terzahir pada dia,1000 kebaikan lagi yang ada pada dirinya..

kita ni macam mana?selalu ingatkan pada diri..refleksi hati sentiasa supaya tunduk selalu pada Yang Esa..yang membezakan antara kita adalah TAQWA.. :) 
"Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih takwanya antara kamu, (bukan yang lebih berketurunan atau bangsanya). Sesungguhny Allah maha mengetahui lagi mendalam pengetahuannya (tentang keadaan dan amalan kamu)." [Surah al-Hujurat, ayat 13]

2)  serious,jangan malukan akal yang kita ada..again,kita ada akal!plus iman..alhamduliLlah..jadi jangan dimalukan oleh orang gila..mereka dijamin masuk syurga sebab Allah beri keringanan pada mereka..

sebab mereka dah tak boleh fikir..sebab tu syarat sah solat,puasa,haji dan ibadat yang lain tak jatuh pada mereka yang kurang kewarasan..itu anugerah Allah pada mereka..kita?

Allah pun anugerahkan kita nikmat yang tak terhingga..yakni akal..gunakan secara berhikmah..ikut perintah Allah,tinggalkan larangan Dia..sampai nanti satu saat,kita juga mampu merasai jaminan syurga..insyaAllah.. :)

"Orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan saleh, kelak akan Kami masukkan ke dalam surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah telah membuat suatu janji yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya dari pada Allah ?" [anNisa' : 122]

bicara elya : kadang-kadang,sehina-hina dia pun dimata kita,Allah mengangkat darjatnya hingga ke syurga..bagaimana pula kita yang kelihatan normal dan 'sempurna'..dah cukupkah mahar kita untuk menempah Jannah dan redhaNya..AllahuRabbi.. :')

1 coretan hati:

Aisyah M.Yusuf said...

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarkatuh.....Subhanallah..sebuah perkongsian yang sangat bermanfaat...salam ukhuwwah fillah dari aisyah di bumi kalimantan selatan.