Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Thursday, March 29, 2012

JCDTH 1 : ya Urdun!

episod JCDTH 1

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..

'AllahuAkbar,AllahuAkbar!............'
laungan azan ustaz yang mengiringi kami untuk bertolak ke lapangan terbang sultan mahmud terasa sayu..ingin meninggalkan rumah untuk menjejakkan kaki ke tanah haram,terasa satu musafir yang jauh lagi diimpikan..nafasku seperti berdoa tanpa henti agar perjalanan ini dilindungi dan dirahmati..

Allah..kapal terbang makin tinggi terbangnya..abah ajak elya baca doa musafir dalam kapal terbang..erm,tazkirah pertama yang Allah ilhamkan,jangan sombong..elya duduk tepi tingkap,jadi boleh lihat pemandangan luar..

makin lama,makin kecil saiz bangunan..kemudian dah tak nampak jalan raya,yang tinggal hanya daratan..
dan dah memang tak mampu melihat secara detail apa yang ada di bumi..yang kelihatan cuma lautan mebiru dan tanah mendatar..(gambar2 hiasan,credit to deviantart.com)
ya,ibrahnya jangan sombong..kenapa?kerana kita ni terlalu KERDIL..dan Allah itu Maha Besar..

”Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, karena sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung.” [Al Israa’:37]

sampai di jordan

sebelum ke Mekah,kami transit dulu di Jordan..sebenarnya kami ikut pakej ziarah andalusia ke bumi anbiya' ni dulu..satu hari,dari pagi sampai malam..sampai2,kami dibawa ke hotel Golden Tulip..namun,AllahuRabbi,bayunya sangat sejuk!hingga ke tulang sum-sum..

dalam hati hanya mampu memuji dan memuja ke hadrat Ilahi..'ya Rabb,Engkau sampaikan jua untuk kakiku melangkah ke sini..alhamduliLlah..'

harap sangat ada lagi peluang ke sini,namun bukan hanya untuk transit atau ziarah semata-mata,tapi bagi musafir ilmu..mncari bekalan dunia akhirat..sambung pelajarn..doa2kan ye sahabat2..jazakumuLlah.. :)

Gua alKahfi

siapa tak kenal pemuda alKahfi?7 pemuda yang Allah selamatkan dari pemerintah yang zalim..dan di gua inilah Allah menidurkan mereka selama lebih kurang 300 tahun..

“Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk.” (QS al-Kahfi:13)

selepas makan pagi,kami bertolak menuju ke gua alKahfi..gua yang dikatakan bahawa tempat mereka ditidurkan oleh Allah..

AllahuRabbi..terasa ruh mereka terlalu kuat..betapa kuatnya akidah mereka..AllahuAhad!itu yang mereka pertahankan..kita?tepuk jiwa,tanya iman..muhasabah qalbu..

kisah lanjut tentang ashabul Kahfi

Laut Mati

kemudian kami bertolak lagi ke laut mati..tempat kaum Nabi Lut diterbalikkan..alkisahnya,klik di sini..

terasa gementar hati melihat kekuasaan Allah..kun fayakun!hari ini,terlau banyak hak asasi manusia yang disuara-suarakan..pergaulan sejenis..AllahuRabbi..ketahuilh insan..hak kamu itu adalah seperti yang digariskan mengikut syara',berlandaskan fitrah..bukan dipandu hawa nafsu semata-mata..

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."[arRum : 21]

moga-moga Allah jauhkan kita dari ditimpa semacam azab seperti yang ditimpakan ke atas kaum Nabi Lut..semuanya kerana melanggar perintah Allah..na'uzubiLlah..

sedikit info ringkas tentang laut mati :



Laut Mati (bahasa Ibrani: ים המלח; bahasa Arab: البحر الميت‎) merupakan kawasan paling rendah di dunia yang tidak dilitupi ais, serendah 418 m di bawah aras laut, dan juga tasik masin yang terdalam, sedalam 330 m. ia juga merupakan laut termasin di dunia, dengan kemasinan hampir 30 %. Ini lebih kurang 8.6 kali lebih masin dari laut biasa. Oleh kerana itu tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya.

Tasik atau laut ini terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat. Panjangnya 67 km dan 18 km paling lebar. Cawang sungai utamanya ialah Sungai Jordan.



oh ya!ia bersempadan dengan tebing barat,Palestin..sungguh,membuak-buak perasaan untuk menghirup nafas di bumi tanah ke-3 terbaik menurut Islam..insyaAllah..one day..alQuds,wait for us!

Maqam Nabi Syuaib

moga dicucuri rahmat ke atas Nabi yang diredhai Allah,alFatihah..

sejarahnya terlalu tinggi nilai jika diteliti dan diperhatikan..terutama nilai dalam berdakwah..walau dicemuh dan disiksa,namun demi redha Allah,tetap disampaikan seruan demi seruan..

Baginda tidak menghiraukan ancaman tersebut malah memperhebatkan lagi dakwah baginda. Baginda mengingatkan penduduk Madyan akan azab dari Tuhan yang telah turun kepada kaum terdahulu. Seperti di dalam surah Huud : 89,

“Hai kaumku, janganlah hendaknya pertentangan antara aku (dengan kamu) menyebabkan kamu menjadi jahat hingga kamu ditimpa azab seperti yang menimpa kaum Nuh atau kaum Huud atau kaum Saleh, sedang kaum Luth tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu.”

kalau nak tahu dengan lebih lanjut,dipersilakan klik di sini..

dan melawat maqam baginda,insan yang Allah muliakan,membuatkan hati sayu..terasa tak sekuat baginda dalam menempuh jalan dakwah..namun,ikhtiar demi kalimah tauhid tersebar di muka bumi akan diusahakan jua..apatah lagi dengan bantuan sahabat2 seperjuangan..moga Allah permudahkan..

salji oh salji!

tersenyum..tak sangka yang kami mampu bermain salji di Jordan..dan salji itu juga satu kurniaan Allah..insyaAllah,teringin lagi untuk bermain salji di bumi Jordan..andai Dia mengizinkan..amin.. :)



blog kak nadhi ada cerita pasal salji di bumi urdun..tafaddhal untuk tengok..
insyaAllah,kembara elya akan disambung lagi di post akan datang..moga antum semua dilimpahi dengan rahmatNya sentiasa!insyaAllah..

bicara elya : kehidupan dunia itu ibarat hamparan sejadah yang luas bagi hambaNya untuk terus-menerus sujud pada Rabbul Izzah..AllahuRabbi.. :)

1 coretan hati:

Anonymous said...

salam kak..alhamdulillah,berkesempatan jugak zaiarh di sini.dah lama tak zaiarah..adik pun tak aktif dah sekarang ni..SPM coming soon..sibuk sangat..erm,doakan adik ye agar dapat result macam akak nanti..

alhamdulillah,banyak sungguh ibrahnya daripada perjalanan akak ke bumi anbia dan tanah haramain..moga-moga adik juga dapat ke sana suatu waktu nanti..

akak,doakan ye..agar cita-cita kita nak bertemu di Jordan nanti nak mencari permata ilmu dimakbulkan ..k lah,adik tak banyak masa ni..ni pun cuti sakit..moga Allah meredai kita..

salam sayang,
mujahidah solehah.