Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, December 8, 2009

Mencari c!ntA,,...



Suatu pagi yang dingin, terjadilah
satu perbualan antara seorang guru
falsafah dan pelajarnya...

pelajar: guru, apakah erti cinta..?
bagaimanakah saya boleh
mendapatkannya...?

guru: ada sebuah ladang gandum yang
luas didepan sana. berjalanlah kamu
dan jangan sesekali kamu berundur.
kemudian ambillah satu ranting.
sekiranya kamu mendapati ranting
tersebut sangat menakjubkan, ertinya
kamu telah menemui cinta.

pelajar: tersebut pun berjalan dan
tidak berapa lama dia kembali dengan
tangan yang kosong.

guru bertanya: mengapa kamu tidak
membawa sebatang ranting pun...?

pelajar menjawab: saya hanya terpaksa
memilih satu ranting saja, dan sewaktu
berjalan saya tidak boleh mengundur
kebelakang semula. sebenarnya saya
telah berjumpa dengan satu ranting
yang paling menakjubkan tapi saya tak
tahu apakah yang akan menakjubkan di
hadapan sana nanti, maka saya biarkan
ranting itu lalu saya dapati tidak ada
lagi ranting yang paling menakjubkan
selain daripada yang saya lihat tadi.
jadi saya tidak mengambil sebatang pun
akhirnya.

gurunya menjawab: ye, itu lah cinta...

dihari lainnya pula pelajar tersebut
bertanya kepada gurunya, apa itu
perkahwinan...?

guru: ada hutan yang subur didepan
sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah
kamu sesekali mengundur kebelakang.
tebanglah sepohon pokok saja. dan
tebanglah jika kamu merasakan bahawa
pohon tersebut adalah yang paling
cantik,segar dan tinggi, kerana kamu
telah menemukan apa itu perkahwinan.

pelajar tersebut pun berjalan, dan
tidak berapa lama, dia datang semula
dengan membawa sepohon kayu, walaupun
pohon tersebut tidaklah berapa segar,
cantik dan tinggi pada pandangan guru
tersebut.

maka gurunya pun bertanya: mengapa
kamu memotong pohon seperti ini....?

pelajar itu menjawab: sebab,
berdasarkan pengalaman ku sebelum ini,
aku hanya berjalan separuh daripada
hutan tersebut dan aku takut akan
kembali dengan tangan kosong. jadi
saya mengambil kesempatan menebang
pohon ini lalu dibawa kesini. pada
pandangan saya ianya adalah pohon yang
terbaik buat saya. saya tidak mahu
kehilangannya atau menyesal kerana
tidak memilihnya...

maka guru itu menjawab: itulah
perkahwinan.......
.
.
.
.
.
.


Kesimpulannya...
janganlah terlalu memilih,
tiada manusia yang sempurna
di dunia ini.tapi jangan jadikan itu satu
alasan untuk melakukan kesalahan..
bahkan jadikanlah ia satu perangsang
untuk terus berusaha mencipta kesempurnaan..
dan yang sempurna itulah,,Cinta Allah dan RasulNya.. =))


0 coretan hati: