Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Monday, April 16, 2012

P=F/A

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

ya,dan masa terus berlalu tanpa ada izin laluan..sama ada kita tersedar mahupun tidak..menggunakannya secara bijak atau sebaliknya..kata Imam Ghazali,"yang paling jauh sekali bukan matahari,bukan bulan....tetapi masa lalu"..insyaAllah kita sama-sama berusaha mengoptimumkan hari ni untuk lebih cemerlang pada hari esok.. :)

yang pernah belajar fizik,mesti tahu formula pressure kan? *rindunye nak belajar dengan sir noormi* ok,back to the topic..formula pressure :




P = pressure
F = force
A = area

when the area increase,the pressure will decrease

sebelum nak hurai pasal formula ni,nak buat satu anologi dulu..

si A ni hutang dengan kedai RM100..jadi dia risau takut-takut tak boleh bayar balik..jdi kawan A,si B pun murah hati nak bantu kawan dia..jadi dia bagi RM50 dekat A..jadi A pun legalah sikit..sebab sekarang dia perlu cari rm50 lagi..half price dah tu..

ok,kalaulah A tu ada 4 orang kawan yang nak bantu dia..setiap seorang perlu bagi RM20je kan untuk langsaikan hutang..kalau ada 10 orang kawan yang baik hati..cuma RM10 je setiap orang..bayangkan kalau ada 100 orang kawan..cuma sumbang RM1 je seorang..tak yah A ni risau-risau lagi..betul tak?

area tinggi,pressure kurang

sama je dengan statement tadi, when the area increase,the pressure will decrease..

bila kita nak manupulated pressure dengan area,element force kita perlu constantkan ia..erm,pemboleh ubah malar kalau malay punya..
ex : kasut tumit tinggi,area dia kecik kan..jadi pressure ke atas kaki pemakai tu akan tinggi..

macam kisah A jugak..sahabat2 yang menolong tadi boleh diibaratkan seperti area untuk mengurangkan pressure(tekanan) A yang berhutang..nampak tak relation dia?semakin ramai kawan,semakin kurang tekanan.. *erm,apa sebenarnye nak cakap ni?

Allah itu Akbar!

nak sampaikan dekat sini,dalam hidup sebagai hamba,kita boleh hidup dengan tenang..tiada tekanan..dengan cara meletakkan Allah itu sebagai 'area' dalam hidup kita..kekuatan Allah itu infinity kerana AllahuAKBAR..Allah Maha Besar..

bayangkan..bila area itu infinity,pressure boleh jadi less less than zero..*ok,just nak bagitahu pressure tu kurang dan hidup jadi tenang..

bukankah dalam alQuran pun dah sebut dan kitapun sentiasa jadikan ayat ni sebagai penenang hati kita.. :)



jadi,apa-apapun yang terjadi,sebesar manapun ujian datang menimpa,lautan dugaan bergelora,serahkan pada Allah..Dia Yang Maha Mengetahui..tak perlu frust,stress atau tertekan..ingat,when the area increase,the pressure will decrease..P=F/A

WaLlahua'lam

bicara elya :walau seremuk mana hati dilukai,bentuklah ia semula..dan serahkannya pada Ilahi..insyaAllah,ada kebahagiaan yang menanti..senyum..^^

0 coretan hati: