Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Thursday, July 28, 2011

tak cukup sempurna?

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan"-Imam Hassan alBasri



Assalamualaikum wa salam mujahadah..
ringkas dan padat maksud nasihat Imam yang kita kagumi,Imam Hassan alBasri..

biarlah pernyataan 'nobody is perfect' menjadi cabaran buat kita utk terus berusaha mendapatkan yg terbaik..bukan sebagai pelemah semangat..kerana kita manusia sememangnya melakukan kesilapan..namun jangan berputus asa..ianya bukan sifat orang mukmin..

berpeganglah pada ayat, 'islah nafsak wad'u ghairak'..perbaiki(solehkan) diri,dan ajak orang lain..ajak utk apa?ajak untuk berubah menjadi yang lebih baik..hamba Allah yang semakin patuh,anak yang semakin soleh,pelajar yang semakin rajin dan manusia yang semakin baik..insyaAllah..

jangan pernah merendah-rendahkan diri sehingga menganggap diri x layak berdakwah..kerana kita semua punya tanggungjawab terhadap diri sendiri dan orang di sekeliling..pikullah ia sebaik mungkin..

ya ikhwan wa akhowat,jadilah kader(dai'e) ilaLlah..kekuatan itu bukan perlu ditunggu,namun harus dicari dan dibina..

bicara elya : memang,dakwah itu bukan kerja senang..namun dakwahlah kerja yang paling menyenangkan hati dan diri..x percaya?se acu cube try teh.. :)

3 coretan hati:

SuhaNa said...

Salamun 'alaikum ukt elya.

Menyentap kata Imam Hassan tersebut. Benar sekali,setiap orang punya tanggungjawab untuk berdakwah, dan kekuatan serta keberanian itu takkan timbul juga tidak dibina dan dicari.Usah bermimpi melakar peta dakwah jika hanya duduk menunggu sahaja.

Gerakkan dan alirkan agar semua orang merasa dan menyedar.

Saefullah said...

lawat al-farasyah skali. =)

bagus post ni. boleh forwardkan mesej ni kepada those yg takut jawatan tu.

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

Ila ukht suhana,wassalam..
Sohih jiddan,insyaAllah kita sme2 melakar peta dkwah di smping mmbentuk dri mnjd mujahidah solehah..
Hayya bil jihad!! :)

Ila akh,syukran..
InsyaAllah akn cuba disbrkan..doakn ikhwan akhowat di bumi waqafan shams..barakaLlahufiik..