Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

Loading...

ukhwahfiLlah..^_^

Thursday, August 12, 2010

perempuan tak boleh jadi IMAM...

"perempuan tak boleh jadi imam.."

"eh,betul ke ustaz..memanglah dengan lelaki, muslimin yang jadi tuk imam..perempuan jadi tuk imam bagi muslimah je lah kan ustaz?"
"tetap tak boleh..elya ingat ustaz bergurau ke ni?betul..walau dengan perempuan sendiri pun,muslimah TETAP tak boleh jadi imam.."

elya,edina dan nor tercengang-cengang mendengar kenyataan ustaz kelas khas Quran mereka yang dihormati..

"ustaz dapat sumber dari mana ni??bukan tak percaya, tapi agak tak percayalah kut..",dalam kebingungan,elya mengeluarkan pertanyaan..

"isyh3..betul lah..antunna kan belajar bahasa arab..perempuan mana boleh jadi IMAM..jadi IMAMAH boleh lah..hehe.."

ustaz ibnu Salleh tersenyum puas dapat mengenakan kami..

"owhh..ustaz gop..wat lawok pulak..hehehe..",bicara nor..

"perempuan pun tak boleh jadi makmum..",sambung ustaz..

"hurmm..kali ni kitorang tahu..perempuan tak boleh jadi MAKMUM, tapi boleh jadi MAKMUMAH..",jawab edina dengan penuh keyakinan..
"hehe..tahu takpe..",ustaz kemudiannya menyambung pekerjaannya..

kami kemudian tersengih mengingat kembali perbulan tadi sambil memikirkan untuk 'mengenakan' sahabat-sahabat kami dengan 'teka-teki' ustaz tadi..


~Assalamualaikum..post hari ni cuma menyantaikan minda..pandai ustaz..namapun ustaz..memang pandai..hehe..tadi hanya perumpamaan sahaja..bagi seorang perempuan, dalam nahu bahasa arab perlu ditambah ta' marbutoh..seperti muslim, menjadi muslimah..mujahid, menjadi mujahidah..

namun, perkataan muzakar (L) tu sebenarnya boleh sahaja digunakan bagi muannas (P) kerana konsepnya walau dalam satu kelas, 29 muslimah dan hanya seorang muslimin, perkataan 'antum' (bagi lelaki jama') yang paling tepat untuk digunakan..'antunna' akan 'kalah' hanya disebabkan muslimin yang seorang itu..

oleh itu wahai muslimin, imam bagi kami..lindungilah kami daripada pandangan matamu..kerana kami lemah..kami dijadikan bukan dari kepala nta untuk dijunjung,bukan dari kaki nta untuk dipijak-pijak, namun daripada rusukmu yang bengkok yang mana dekat di hati..jangan diluruskan dengan keras,kerana ia akan patah..tapi jika dibiarkan,ia akan terus bengkok..didiklah ia dengan penuh kelembutan dan kasih sayang agar ia tetap akan sentiasa menjadi pelindung hati mu,

pelindung semangat jihad yang membara, insyaAllah....

*al-Quran nur wa hidayah..

bicara elya : tak sabar tggu kkq ari rabu..tapi kalau lagi ramai,lagi besh..ayuh sahabat,kita belajar al-Quran!! =))

2 coretan hati:

sabrinasyarfa said...

salam.kak sherah,lame x singgah kat sini,Alhamdulillah,exam da abis.hoho,sy pun masuk kkq jgk,tp kelab yg setiap ari selasa tu jelah.Best??ho,memang best!!!tak dapat disangkal lagi...walopun bleh blajor 2 minggu skali jer, bersyukurnyer rase diri nie.tp bulan pose ni tadop.uhuhu,sedeyh....takper2,lps pose ekgi ye sambung smula,InsyaAllah....ayuh,blajor Quran mollek....=)

penGemiS rEDHA Ilahi....~ said...

salam syg..syukran sudi jgk singgah sini..
bittaufiq wa najah ya ukhti fil imtihan..=)
ye ker..emm..x ksh ari ap pn,
yg pntg niat ikhlas nk bljr mukjizat tragung tu kn..

bln pose ni lg lh byk sab kne tadabbur al-Quran..brlipat-lipat kali ganda tau..insyaAllah k syg..

dlm liqo' mahabbah pn insyaAllah kak sherah cbe blajo al-Quran sket2 deh..mnmbah ilmu di dada,amaln mulia..

tul3..jom blajo al-Quran..syifa' lil mukminun..
mge drimu diberkati ya ukhti..=)