Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Thursday, March 29, 2012

JCDTH 1 : ya Urdun!

episod JCDTH 1

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..

'AllahuAkbar,AllahuAkbar!............'
laungan azan ustaz yang mengiringi kami untuk bertolak ke lapangan terbang sultan mahmud terasa sayu..ingin meninggalkan rumah untuk menjejakkan kaki ke tanah haram,terasa satu musafir yang jauh lagi diimpikan..nafasku seperti berdoa tanpa henti agar perjalanan ini dilindungi dan dirahmati..

Allah..kapal terbang makin tinggi terbangnya..abah ajak elya baca doa musafir dalam kapal terbang..erm,tazkirah pertama yang Allah ilhamkan,jangan sombong..elya duduk tepi tingkap,jadi boleh lihat pemandangan luar..

makin lama,makin kecil saiz bangunan..kemudian dah tak nampak jalan raya,yang tinggal hanya daratan..
dan dah memang tak mampu melihat secara detail apa yang ada di bumi..yang kelihatan cuma lautan mebiru dan tanah mendatar..(gambar2 hiasan,credit to deviantart.com)
ya,ibrahnya jangan sombong..kenapa?kerana kita ni terlalu KERDIL..dan Allah itu Maha Besar..

”Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, karena sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung.” [Al Israa’:37]

sampai di jordan

sebelum ke Mekah,kami transit dulu di Jordan..sebenarnya kami ikut pakej ziarah andalusia ke bumi anbiya' ni dulu..satu hari,dari pagi sampai malam..sampai2,kami dibawa ke hotel Golden Tulip..namun,AllahuRabbi,bayunya sangat sejuk!hingga ke tulang sum-sum..

dalam hati hanya mampu memuji dan memuja ke hadrat Ilahi..'ya Rabb,Engkau sampaikan jua untuk kakiku melangkah ke sini..alhamduliLlah..'

harap sangat ada lagi peluang ke sini,namun bukan hanya untuk transit atau ziarah semata-mata,tapi bagi musafir ilmu..mncari bekalan dunia akhirat..sambung pelajarn..doa2kan ye sahabat2..jazakumuLlah.. :)

Gua alKahfi

siapa tak kenal pemuda alKahfi?7 pemuda yang Allah selamatkan dari pemerintah yang zalim..dan di gua inilah Allah menidurkan mereka selama lebih kurang 300 tahun..

“Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk.” (QS al-Kahfi:13)

selepas makan pagi,kami bertolak menuju ke gua alKahfi..gua yang dikatakan bahawa tempat mereka ditidurkan oleh Allah..

AllahuRabbi..terasa ruh mereka terlalu kuat..betapa kuatnya akidah mereka..AllahuAhad!itu yang mereka pertahankan..kita?tepuk jiwa,tanya iman..muhasabah qalbu..

kisah lanjut tentang ashabul Kahfi

Laut Mati

kemudian kami bertolak lagi ke laut mati..tempat kaum Nabi Lut diterbalikkan..alkisahnya,klik di sini..

terasa gementar hati melihat kekuasaan Allah..kun fayakun!hari ini,terlau banyak hak asasi manusia yang disuara-suarakan..pergaulan sejenis..AllahuRabbi..ketahuilh insan..hak kamu itu adalah seperti yang digariskan mengikut syara',berlandaskan fitrah..bukan dipandu hawa nafsu semata-mata..

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."[arRum : 21]

moga-moga Allah jauhkan kita dari ditimpa semacam azab seperti yang ditimpakan ke atas kaum Nabi Lut..semuanya kerana melanggar perintah Allah..na'uzubiLlah..

sedikit info ringkas tentang laut mati :



Laut Mati (bahasa Ibrani: ים המלח; bahasa Arab: البحر الميت‎) merupakan kawasan paling rendah di dunia yang tidak dilitupi ais, serendah 418 m di bawah aras laut, dan juga tasik masin yang terdalam, sedalam 330 m. ia juga merupakan laut termasin di dunia, dengan kemasinan hampir 30 %. Ini lebih kurang 8.6 kali lebih masin dari laut biasa. Oleh kerana itu tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya.

Tasik atau laut ini terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat. Panjangnya 67 km dan 18 km paling lebar. Cawang sungai utamanya ialah Sungai Jordan.



oh ya!ia bersempadan dengan tebing barat,Palestin..sungguh,membuak-buak perasaan untuk menghirup nafas di bumi tanah ke-3 terbaik menurut Islam..insyaAllah..one day..alQuds,wait for us!

Maqam Nabi Syuaib

moga dicucuri rahmat ke atas Nabi yang diredhai Allah,alFatihah..

sejarahnya terlalu tinggi nilai jika diteliti dan diperhatikan..terutama nilai dalam berdakwah..walau dicemuh dan disiksa,namun demi redha Allah,tetap disampaikan seruan demi seruan..

Baginda tidak menghiraukan ancaman tersebut malah memperhebatkan lagi dakwah baginda. Baginda mengingatkan penduduk Madyan akan azab dari Tuhan yang telah turun kepada kaum terdahulu. Seperti di dalam surah Huud : 89,

“Hai kaumku, janganlah hendaknya pertentangan antara aku (dengan kamu) menyebabkan kamu menjadi jahat hingga kamu ditimpa azab seperti yang menimpa kaum Nuh atau kaum Huud atau kaum Saleh, sedang kaum Luth tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu.”

kalau nak tahu dengan lebih lanjut,dipersilakan klik di sini..

dan melawat maqam baginda,insan yang Allah muliakan,membuatkan hati sayu..terasa tak sekuat baginda dalam menempuh jalan dakwah..namun,ikhtiar demi kalimah tauhid tersebar di muka bumi akan diusahakan jua..apatah lagi dengan bantuan sahabat2 seperjuangan..moga Allah permudahkan..

salji oh salji!

tersenyum..tak sangka yang kami mampu bermain salji di Jordan..dan salji itu juga satu kurniaan Allah..insyaAllah,teringin lagi untuk bermain salji di bumi Jordan..andai Dia mengizinkan..amin.. :)



blog kak nadhi ada cerita pasal salji di bumi urdun..tafaddhal untuk tengok..
insyaAllah,kembara elya akan disambung lagi di post akan datang..moga antum semua dilimpahi dengan rahmatNya sentiasa!insyaAllah..

bicara elya : kehidupan dunia itu ibarat hamparan sejadah yang luas bagi hambaNya untuk terus-menerus sujud pada Rabbul Izzah..AllahuRabbi.. :)

Thursday, March 22, 2012

result oh result!

Assalamualaikum wa salam mahabbah..lama rasanya tinta ini tidak menari..maaf atas kekosongan teratak elya..sungguh,tiada daya dan upaya melainkan AllahuAkbar..

alhamduliLlah..spm dah keluar..ada suka dan ada duka..yang pasti,itu adalah ketentuanNya..syukur dan redha..jadikan keputsan yang kita dapat tu sebagai tanda sayang dan cintanya arRahim..keep moving forward and never loose hope..

bagi yang cemerlang

-dear sahabatfiLlah,segalanya datang dari Dia dan akan kembali pada Dia..bersyukurlah akan nikmatNya yang tidak henti-henti diberi kepada kita..alhamduliLlah,the most perfect word to say day and night..dah sujud syukur? :)

ingat ye,mungkin dengan result kita yang mumtaz tu nanti kita akan apply mana2 biasiswa..dan dengan duit tu lah kita akan meneruskan perjuangan kita menuntut ilmu..

ketahuilah bahawa duit tu satu amanah buat kita..duit rakyat yang mengharapkan kepulangan kita sebagai anak watan yang berjaya,akademik mahupun sahsiah diri..amanah,work hard to fulfill our promises k!insyaAllah..

sebagai muhasabah juga,
tak semua yang straight a's akan secemerlang itu juga di alam universiti nanti..istiqamahlah..niatkan musafir ilmu kita tu,liLlahita'ala..insyaAllah,kalau kita tolong agama Allah,Dia akan tolong kita kembali..sama2 tajdidkan niat,insyaAllah..


again,say alhamduliLlah. :)

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu; dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim:7)

bagi yang kurang berjaya

-sahabat2 yang disayangi kerana Allah..yakinlah yang Dia itu Maha Adil..takkan pernah menduga apa yang tak tertanggung ke atas diri kita..

husnuzhonlah dengan Yang Maha Mencipta..letakkan sepenuh keyakinan bahawa Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita..la tahzan ya ikhwan wa akhowat..innaLlahama'ana.. :)

boleh jadi sahaja result yang kurang memberangsangkan menjadi penyelamat kita dari penyakit2 riya',takabbur,sombong dan 'ujub..again,all praises to Him..after all,He is The Best Planner right?pasti tersembunyi hikmah di sebalik sesuatu perkara..

jangan!jangan pernah mengeluh mahupun berputus asa..itu bukan sifat orang beriman..langkah kita sudah indah diatur..kehidupan kita sudah dicorak dengan penuh warna warni..tinggal kita untuk melihat semua itu dengan mata hati..subhanaLlah!


syukur dan redha

-kunci dia,SYUKUR dan REDHA..insyaAllah,ketenangan itu bakal diraih..excellent atau tak,dua2 merupakan trbiyyah secara langsung dari Dia..melihat bagaimana insan yang mengaku sebagai hamba Allah menghadapi hari-hari..

masih panjng perjuangan yang perlu diharungi..jagalah iman dalam hati..tujuan kita hanya satu,mengharap redha Ilahi..

'tatkala kita tidak beroleh sesuatu yang terbaik seperti kita impikan,bersyukurlah kerana kita tidak mendapat yang terburuk..'..AllahuRabbi.. :)

ada SPM yang lagi penting menunggu kita,Sijil Padang Mahsyar :



moga2 Allah sentiasa merahmati kita dalam sgala kerja buat kita..salam mujahadah semua!

bicara elya : kita boleh terbang lagi tinggi,tapi jangan lupa asal kita adalah tanah.. :)

Sunday, March 18, 2012

.::jejak cinta di tanah haramain::.

Assalamualaikum wa salam mahabbah..

alhamduliLlah..Dia masih memberi ruang dan pelung untuk bernafas hari ini..agar mampu menaip kata-kata,yang mungkin sahaja tidak sehebat segah insan lain,sekadar cukup berkongsi rasa..

alhamduliLlah,
alhamduliLlah,
alhamduliLlah..
subhanaLlah..tiada ucapan pujian selain untuk Dia..

sungguh,pabila mengingat kembali tatkala mengetahui dijemput Dia ke 'rumah'Nya,perasaan sebak menyelubungi jiwa..layakkah aku menjejakkan kaki ke bumi suci tatkala dosa masih lagi bertimbun-timbun dalam hati?


namun,yang punya kuasa itu Allah Yang Maha Besar..hanya kesyukuran yang berpanjangan yang mampu diungkapkan..alhamduliLlah..dijemput ke tanah haramain,Madinah alMunawwarah dan Mekah alMukarramah merupakan satu anugerah bagi mensucikan diri,agar lebih taqarrub pada Ilahi..AllahuRabbi..

insyaAllah,sahabat2 jua bakal dijemput..tidak hari ini,mungkin esok..jika tidak,mungkin pada masa terindah yang tidak kita jangkakan..DIA punya rancangan yang terbaik buat hamba2Nya..yang penting,teruskan berdoa dan berdoa..satu senjata luar biasa buat kita..

meluap-luap rasanya keinginan diri untuk berkongsi rasa dan cerita di sana..walaupun sudah lebih kurang seminggu kembali ke tanah air,kenangan di sana terasa sesaat baru berlalu..harap2nya,cerita bukan sekadar cerita..namun yang membawa ibrah dalam kisah,ilmu baru dan membuka ruang minda sebagai seorang hamba..

moga Allah jauhkan dari perasaan takabbur,kalam yang berdusta dan perkara yang tidak brmanfaat..amin..insyaAllah elya akan hamparkan kisah jejak cinta di tanah haramain dalam post yang bersiri..harapnya berada dalam redha Yang Esa..semoga memberi motivasi baru dalam mengejar cinta Sang Pemilik Cinta,AllahuRabbuna..insyaAllah.. :)



JCDTH

Ya Rahman,
tertunduk aku menyembah bumi,
tatkala berada dihadapan baituLlahMU,
membawa segunung dosa..

sujudku di tanah haramain,
masih terasa hangat mutiara jernih mengalir deras,
cuba menghapus kesilapan semalam,
mengharap sinar baru dalam kehidupan..

di tengah lautan manusia,
terasa terlalu kerdil diri ini,
dalam ombak perasaan mengharap cinta,
menelusup perasaan tenang kurniaMu Ilahi..

bagaimana mungkin kami mampu membendung,
rindu kami pada kekasihMu,RasuluLlah,
di sebalik kubah hijau itu,
sekujur tubuh insan mulia bersemadi di bawahnya..

ruh baginda terasa terlalu dekat,
kasih sayangnya bagaikan sang bayu,
lembut menyapa dan menenangkan sang jiwa-jiwa,
yang datang penuh dengan harapan dan rasa..

1001 sejarah tersimpan padu,
tanah yang menyimpan segala rahsia suka dan duka,
perit jerih umat Islam berjuang,
hanya kerana mengharap redha Rabbul Alamin..

moga Engkau menjemput kami lagi,
dan seluruh muslimin muslimat,
kerana kami terlalu rindu padaMu Ya Rahim,
rindu dan cinta,
cukuplah Allah bagiku......................