Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Wednesday, January 4, 2012

yawn..


Abu Huraira (RA) reported that the Prophet (PBUH) said:

“Yawning is from the Shaytaan. If any of you feels the urge to yawn, let him resist it as much as possible, for if any of you says ‘Ha’ (makes a noise when yawning), the Shaytaan laughs.” - Bukhari No. 3289

elya says : so when you are yawning,say astarfiruLlahal'azim.. :)

2 coretan hati:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Menguap (yawning) adalah salah satu fitrah manusia. Agama Islam adalah sejar dgn fitrah manusia. Lebih2 lagi apabila kita keletihan bekerja dan kekurangan tidur menyebabkan badan membuka ruang peparu dan mulut supaya lebih oksigen dapat menyerap masuk.

Adakalanya sesuatu hadis itu, kita perlu perhatikan kategorinya samada perlu diletakkan kpd mutawatir, sahih, sahih hasan, hasan, dhaif atau mardud walaupun perawi2nya adalah terkenal. Begitu juga, perlu diketahui adakah termasuk dlm `ketetapan putus` ataupun `ketetapan dzon`. Kesemua ini termasuk dlm bab `Usul AlFikh`. Adakah larangan tersebut merupakan dosa bagi siapa yang melanggarkannya atau hanyalah adab2 saja dimana dari segi hukum-hakam bahawa hadis ini tidaklah boleh dijadikan hujah dlm hudud Allah. Dalam ertikata lain, perlu belajar `amruddin fil Islam` bagi sesuatu perintah samada patuh atau anjuran sahaja.
Contohnya:

Dari Abu Said Al-Khudri r.a dari Nabi saw ia bersabda:
Jika ada di antara kamu menguap, tutuplah mulutmu kalau-kalau syaitan masuk..(Abu Dawud]

Terdapat beberapa hadith lain lagi yang berkisar perihal menguap dan adab-adabnya. Dan kesemua hadis-hadis tersebut membawa kepada satu makna, iaitu Islam tidak suka seseorang menguap tanpa menutup mulut apatah lagi ketika sembahyang.

Andaikata syaitan ingin masuk kedalam tubuh badan, syaitan akan masuk dimana sudut dan ruang yang diinginkan dgn izin Allah SWT.
Surah Al`Araaf:16-17 قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ‌اطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿١٦﴾ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَ‌هُمْ شَاكِرِ‌ينَ Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus; 17. "Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".

Malah Allah SWT sebagai Tuhan kpd semua makhluk menerima cabaran Iblis dan mengajar bagaimana nak menyesatkan manusia. Surah AlIsra`:64 وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَ‌جِلِكَ وَشَارِ‌كْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُ‌ورً‌ا Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu)". Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.

p/s Sekadar perbincangan sahaja. Wallahualam

CintaElya said...

AllahuRabbi..cetek lg ilmu elya..syukran brkongsi ilmu..moga dgn adab2 yg kita amalkn,trpancar keindahan Islam yg smmgnya indah..insyaAllah.. :)