Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, January 31, 2012

1000 orang,1000 ragam..



Assalamualaikum wa salam mahabbah..


1000 orang,1000 ragam..
hurmm..betul tak?kalau jumpa A,jumpa perangai lain,jumpa B lain pulak..aduii..susah2..

tapi tu lah indahnya Islam..diciptakan berlainan bangsa dan agama agar mampu berkenal-kenalan..dan yang membezakan,adalah taqwanya.. :)


Wahai umat manusia, sesungguhnya kami meciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu daripada berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih takwanya antara kamu, (bukan yang lebih berketurunan atau bangsanya). Sesungguhny Allah maha mengetahui lagi mendalam pengetahuannya (tentang keadaan dan amalan kamu).

[Surah al-Hujurat, ayat 13]

jadi secara ringkasnya,jangan kita terlalu mengharapkan semua boleh se'kepala' dengan kita..adopt and adapt the situation..sabar menghadapi karenah insan lain..fikirkan betapa susahnya orang lain nak faham diri kita..jadi kita pun sama lah kan..give and take..insyaAllah,it will be easier..

bicara elya : dalam dunia,kita tak hidup berseorangan..jom kita jaga adab dan akhlak..ikut qudwah,RasuluLlah SAW..insyaAllah.. :)

1 coretan hati:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Kehidupan manusia memang rencam. Kata pepatah melayu,`Byk udang byk garam, byk orang byklah ragam. Namun bukan semua ragam yang boleh diikuti. Allah SWT telah berfirman dalam Surah AlAn`aam:153 وَأَنَّ هَـٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.

Jika tidak mengikuti petunjuk Allah SWT (AlQuran), jalan2 yang manusia tempohi berliku2 dan bersimpang-siur. Maka tidak hairanlah manusia mendekatkan ke jalan Allah dgn pe1lbagai `approachment. Ada yang tubuh pelbagai persatuan, kelab, tariqat, jalan suluk, bertawasul dsb. Masing2 mendakwa mereka melalui jalan tang betul atau setidak2nya berkata bhwa ini sebahagian dari kaedah saja. Itu belum lagi bicara org2 bukan Islam memperkenalkan nasionalisme, kapitalisme, chauvinisme, konfuciusnisme dan isme-isme buatan manusia.
Apa jenis ragam dan jalan yang dilalui mesti ada hubungan dgn perintah dan kasihkan Allah SWT. Surah AnNisa:1 ...وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚDan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat.

Ini menyentuh ttg manusia dgn kemanusiaan. Sebagai manusia, kita perasaan simpati dan belas-kasihan melihaT BEGITU RAMAINYA PENDERITAAN umat manusia yang kelaparan. Tetapi jika kita bicara ttg kemanusiaan, maka ia ada kaitan dgn hubungan kasih sayang terhadap Allah SWT. Kalau mrk tidak mengubah penghidupan sendiri, sudah menjadi `sunatullah` mrk hidup keadaan demikian kerana memilih sistem hidup yang memisahkan Allah SWT. Wallahualam