Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Sunday, December 18, 2011

salah faham rukun qauli..




Assalamualaikum wa salam mahabbah..
sekadar perkongsian..takut2 ada antara kita masih lagi membaca rukun qauli sekadar kumat-kamit di bibir namun tak didengar oleh telinga..ayuh kita lihat dalil dan jawapan dari web yang elya dapat :
http://soalsolatumum.blogspot.com/2008/12/rukun-qauli-tak-boleh-baca-dalam-hati.html

Assalamu'alaikum! Ustaz,
benarkah bacaan rukun qauli di dalm solat (i.e fatihah, tahiyyat akhir) tidak boleh dibaca di dalam hati. Ada Ustaz mengatakan ianya mesti di dengar oleh telinga kita sendiri. Adakah dalil berkenaan hal ini?


Jawab:

Perkataan rukun Qauli itu diperkenalkan oleh Syaikh Mashhad (di mana beliau juga adalah Panel Fiqh Ahkam). Solat merangkumi Rukun Qauli (perkataan) dan Rukun qalbi (hati) itu adalah hasil syarah dan pendetailan fuqaha' madzhab semasa merincikan ilmu Fiqh (azZuhaliy, Fiqh Islami). Begitu juga rukun2 solat, spt Rukun 13 itu adalah rincian dalam madzhab Syafi'iy. Istilah2 dan perukunan ini disandarkan kepada dalil-dalil"

HR Bukhari-Ahmad,"solatlah kamu sebagaimana kamu lihat aku solat."
Juga kaedah usyul feqh:" Dasar dalam Ibadah ialah Tauqif (tunggu perintah) dan Ittiba' (ikutan)."

Apabila fuqaha'/ulama' mengkaji bentuk solat Nabi saw, maka mereka merincikan solat itu ada rukun qauli spt menyebut Takbir Iftitah,"Allahu Akbar" dengan jahar (nyata dengan perkataan melalui sebutan lidah), begitu juga bacaan2 yg lain.

Dalil yg digunakan ialah hadis-hadis dan athar yg dihimpunkan mengenai tatacara solat Nabi saw, mana bacaan baginda yg dikuatkan (nyaring) dan manakah bacaan yg diperlahankan. Jika Nabi membaca secara senyap, sahabat masih boleh melihat mulut Nabi bergerak dengan melihat pergerakan janggutnya (Bukhari-Muslim) Ini menunjukkan solat itu ada rukun Qauli.

Kadar kuat (nyaring) atau perlahan itu ada disebut dalam dalil hadis riwayat Abu Daud, alHakim (disahihkan olehnya), azZahabi (disepakatinya) bahawa Nabi menegur Abu Bakar, supaya mengangkat sedikit suaranya (kerana terlalu perlahan) dan Umar ra merendahkan sikit bacaanya kerana terlalu nyaring.

Adapun solat dan membaca dengan hati ini bukanlah dari Nabi saw, tapi ajaran solat adDaimun (solat dengan hati yg diwartakan sesat). Ruj: Albani, Sifat Solatun Nabiyy. WaLlahu a'alam

bicara elya : moga solat kita lebih sempurna dalam meraih cintaNya..insyaAllah.. :)

1 coretan hati:

Myla R said...

This is awesomme