Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Wednesday, August 11, 2010

dah sedia??

Perkongsian untuk lebih bersedia menghadapi Ramadahan,insyaAllah.. halalkan setiap perkara dan ampun maaf dipinta..moga bermanfaat..=))

~Bulan puasa adalah bulan yang sangat istimewa, cuba baca apa yang dipesankan oleh Nabi Muhammad saw dalam khutbahNya pada akhir bulan Sya'ban :

Dari Salman Al-Farisi ra. berkata: “Rasulullah saw berkhutbah pada hari terakhir bulan Sya’ban: Wahai manusia telah datang kepada kalian bulan yang agung, bulan penuh berkah, di dalamnya ada malam yang lebih baik dari seribu bulan. Allah menjadikan puasanya wajib, dan qiyamullailnya sunnah.

Siapa yang mendekatkan diri dengan kebaikan, maka seperti mendekatkan diri dengan kefarduan di bulan yang lain. Siapa yang melaksanakan kefarduan, maka seperti melaksanakan 70 kefarduan di bulan lain. Ramadhan adalah bulan kesabaran, dan kesabaran balasannya adalah syurga. Bulan solidariti, dan bulan ditambahkan rezeki orang beriman. seperti orang orang yang berpuasa tersebut tanpa dikurangi pahalanya sedikitpun ».


kami berkata : »Wahai Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam Tidak semua kita dapat memberi makan orang yang berpuasa ?

». Rasul shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:” Allah memberi pahala kepada orang yang memberi buka puasa walaupun dengan satu biji kurma atau seteguk air atau susu. Ramadhan adalah bulan di mana awalnya rahmat, tengahnya maghfirah dan akhirnya pembebasan dari api neraka. Siapa yang meringankan orang yang dimilikinya, maka Allah mengampuninya dan dibebaskan dari api neraka.

Perbanyakkanlah melakukan empat perkara; dua perkara membolehkan dapat redha ALlah dan dua perkara Allah tidak berhajat dengannya. Dua hal itu adalah; Syahadat Laa ilaha illallah dan beristighfar kepada-Nya. Adapun dua perkara yang Allah tidak berhajat adalah engkau meminta syurga dan berlindung dari api neraka. Siapa yang membuat kenyang orang berpuasa, Allah akan memberikan minum dari telagaku (Rasul saw) satu kali minum yang tidak akan dahaga hingga dia masuk syurga”
(HR al-‘Uqaili, Ibnu Huzaimah, al-Baihaqi, al-Khatib dan al-Asbahani).

2 coretan hati:

Super SAYYA!! said...

salam ramadhan shahirah;D

CintaElya said...

salam Ramadhan juga buat super SaYyA!!
siiru ala barokatiLlah ya ukht..=))