Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Friday, June 18, 2010

Roti Penebus Dosa..

.::lalui harimu dengan keyakinan pada Allah::.

Abu Burdah bin Musa al-Asy’ari meriwayatkan, ketika menjelang wafatnya Abu Musa pernah berkata kepada putranya, “Wahai anakku, ingatlah kamu akan cerita tentang seorang yang mempunyai sepotong roti.”

Dulu ada seorang lelaki yang sangat tekun beribadah, hingga kurang lebih tujuh puluh tahun. Ia tak pernah meninggalkan tempat ibadahnya, kecuali pada hari-hari tertentu. Namun suatu hari, dia digoda seorang wanita sehingga terjerumus dalam gelimang dosa selama tujuh hari.

Setelah sedar, ia bertaubat dan meninggalkan tempat ibadahnya untuk mengembara sambil terus solat dan bersujud. Ia sampai di sebuah pondok yang di dalamnya sudah ada dua belas orang fakir miskin. Lelaki itu berhajat menumpang di sana.

Suatu waktu, datang seseorang mengedarkan roti kepada setiap fakir miskin di pondok tersebut, termasuk lelaki yang sedang bertaubat itu, kerana disangka orang miskin.

Rupanya salah seorang di antara orang miskin itu ada yang tidak mendapat bahagian dan berkata, “Mengapa kamu tidak memberikan roti itu kepadaku?” Orang yang membahagikan roti menjawab, “Kamu lihat sendiri, roti yang aku bahagikan semuanya telah habia, satu orang satu roti.”

Mendengar ungkapan itu, lelaki yang sedang bertaubat itu lalu mengambil roti yang telah diberikan kepadanya dan memberikannya kepada fakir miskin yang tidak mendapat bahagian tadi. Sedangkan keesokan harinya, orang bertaubat itu meninggal dunia.

Di hadapan Allah, maka ditimbanglah amal ibadah orang bertaubat itu selama lebih 70 tahun dengan dosa yang dilakukannya selama 7 malam. Ternyata, amal ibadah yang dilakukan selama 70 tahun dikalahkan oleh kemaksiatan yang hanya 7 malam. Akan tetapi, ketika dosa yang dilakukannya selama 7 malam itu ditimbang dengan sepotong roti yang pernah diberikannya kepada fakir miskin yang sangat memerlukannya, ternyata amal sepotong roti tersebut dapat mengalahkan perbuatan dosanya selama 7 malam.

Kepada anaknya Abu Musa berkata, “Wahai anakku, ingatlah olehmu, orang yang memiliki sepotong roti itu!”


~ikhlas is always the key of everything...=)

0 coretan hati: