Dari hati, sampai ke hati. :)

Photobucket

Malu brtanya sEsAt jalaN.....

ukhwahfiLlah..^_^

Tuesday, April 27, 2010

Aku pingin masuk SYURGA...~

“Ibu pingin masuk syurga ?” soal seorang pemidato cilik di atas pentas. “Ya,” bergema hadirin menjawabnya. “Bapak pingin masuk syurga?” soal Bunga lagi. “Ya,” sekali lagi dewan itu bergema dengan jawapan para hadirin. “Maka, kita perlu mempersiapkan ole – ole sebelum ke sana. Jika ole – olenya bagus, ke syurga. Tapi kalau ole – olenya jelek, gobrok neraka,” terang si kecil itu.

Aku tersentak tatkala sepasang tangan singgah di atas bahuku. Aku menoleh ke arahnya dan tersenyum.

“Adik berangan ye. Jom makan, ibu dah siapkan makanan kegemaran adik, ayam masak merah dan tomyam,”ujar ibu.

“Wah, bestnya! Ni yang membuatkan adik makin sayang pada ibu,” pujiku.

“Tutup video tu dulu,” pesan ibu sebelum berlalu pergi.

Aku melaksanakan perintah ibu dan membuntutinya ke dapur. Bau masakannya sahaja cukup membuatkan aku berasa cukup lapar. Tanganku basuh dan doa kubacakan. Keasyikan menikmati masakan ibu hampir membuatkan aku terlupa sesuatu.

“Ibu, adik pingin masuk syurga! Apa ye ole – ole yang adik perlu bawa untuk masuk syurga bu?” soalku dengan penuh harap.

Ibu merenungku sekejap, kemudian tersenyum. “Bagus anak ibu, adik makan dulu. Lepas makan nanti, kemaskan semua ni dan ibu juga ada ole – ole untuk adik,” terang ibu.

Selepas membersihkan ruang makan, ibu menunaikan janjinya. Pembalut hadiah kubuka dengan penuh berhati – hati. Diari pink yang di dalamnya tercetak terjemahan al – Quran. Ibu kupeluk erat.

“Terima kasih, ibu,” ucapku.

“Di dalamnya, tertulis kata – kata Allah yang menjadi panduan untuk kita ke syurganya. Cuba adik buka surah ke – 29, ayat ke 45,” terang ibu sambil membacakan terjemahannya.

"Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan". (Al-Ankabut[29]:45)

“O… jadi untuk masuk syurga, adik perlu baca Quran dan solat tepat waktu ye, ibu?” soalku.

“Betul tu, solat dapat mencegah kita dari membuat dosa, apabila kita tidak berdosa, maka insyaAllah kita layak ke syurga,” terang ibu.

“Lagi bu?” soalku.

“Ok, adik tahu ayat apa yang menerangkan tentang aurat wanita?” soal ibu menguji pengetahuanku.

“Emm… ayah kata surah an-nur, ayatnya adik lupa la bu…” jawabku sedih.

“Ayat ke-31, bunyinya seperti ini…”

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung". (An-Nur[24]:31)

“Ibu.. ibu… adik dah kira layak masuk syurga la ye, sebab adik dah pakai tudung ?” soalku lagi .


“Aurat wanita ialah semua anggota badannya kecuali muka dan tapak tangan, tapi adik belum pakai stokin lagi kalau keluar rumah, baju lengan panjang dan pakaian tidak boleh menampakkan bentuk tubuh,” ulas ibu.

“Panaslah bu, adikkan cepat berpeluh,” keluhku.

“Itulah bayaran untuk membeli tiket ke syurga. Tadikan katanya pingin masuk syurga,” ujar ibu mengingatkan kata – kataku tadi.

“InsyaAllah, adik cuba. Ibu doakan adik masuk syurga ya,”pintaku.

“InsyaAllah, kita semua pasti masuk syurga dengan rahmat Allah jika kita sanggup untuk taat pada segala perintahNya,” jawab ibu mengakhiri perbualan kami.

0 coretan hati: